Måste rymma
Hej jag är en 13 årig tjej som bah måste rymma klarar inte av mamma o pappa längre hatar dem fett mycket även så har dom inte gjort något .jag har en deprition o mina föräldrar tror att allt kommer bli bra när jag bytt skola men det kommer aldrig bli bra om jag bor kvar med dom har tänkt länge på o ta livet av mig.Det alternativet har jag eller så rymmer jag.Vill aldrig mer bo hos mamma o pappa klarar inte av hemmet längre även fast skolan är en av dom värsta platserna jag vet är jag hällre där än hemma.Kan man få ett fosterhem även om föräldrarna inte slagit mig eller it tar hand om mig.Tror också jag håller på å få en ätstöring,mår fett jävla dåligt när jag ätit mat o vill bara spy upp den eller inte äta alls.
Jag skär mig också.Har även kontakt med några kompisar som kan hjälpa mig rymma.så gör nog det någon gång under  dom närmsta veckorna o hoppas att jag aldrig kommer hem igen
J

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
När man läser ditt brev är det inte svårt att förstå att du har det jobbigt. Du skriver att du ”inte klarar av hemmet” men du skriver inget om varför det är så kämpigt för dig hemma med föräldrarna. Du beskriver också flera jobbiga symtom som du tycker att du har.
Alla de saker du beskriver att du tänker och känner är sådant som du skulle behöva hjälp med. Jag tänker då också på din känsla av att det är omöjligt för dig att bo hemma med dina föräldrar. Jag känner ju inte dig eller din familj så det är svårt för mig att säga något konkret om det. Men jag vet att det inte är ovanligt i din ålder att man kan ha en massa olika negativa tankar och känslor om sina föräldrar. Det jag också vet är att det finns hjälp att få även med hur man har det med sina föräldrar och i sitt hem.
Du skriver att du tänker att du har en depression och att du kanske ibland också skär dig. Jag tycker att det var bra att du skrev till oss. Det tänker jag kanske ändå är ett uttryck för att du vill ha hjälp, vilket är både viktigt och bra. Du skriver att du inte trivs i din skola men jag undrar ändå om det kan finnas någon vuxen på din skola som du kan känna något förtroende för. Det kanske skulle kunna vara skolkuratorn, skolsköterskan eller någon fritidsledare eller mentor.
Då kanske du skulle kunna pröva att berätta för en sådan person om hur du känner och tänker om din situation och dela dina tankar med en sådan person. Då kanske du kan få hjälp och tänka vidare på vilken slags hjälp du behöver och vart du skall vända dig. Kanske en sådan person skulle kunna hjälpa dig att prata med dina föräldrar om hur du tycker att det känns hemma.
Det finns en hemsida som heter ”Koll på soc”. Där kan man få svar på en del av de frågor du ställer. Där kan du också ställa frågor till socialtjänsten anonymt om de tankar och funderingar du har. Du skulle också kunna pröva att vända dig till ungdomsmottagningen. Där finns det människor som är mycket vana vid att möta unga med sådana bekymmer och tankar som du beskriver att du har.
Nu har du skrivit till oss och du kanske kan tänka att det var ditt första steg mot en förändring, mot att få hjälp så att du inte behöver må så dåligt hela tiden som du skriver att du gör. Nu ska du kämpa på och försöka ta nästa steg mot att må lite bättre. Nu ska du försöka att prata med någon som du träffar.
Lycka till!