Mitt mående går upp och ner
Hej
Mitt mående har gått upp och ner, just nu är det i en ner period (efter en kort hög upp-period). Enkelt sett vill jag desperat dö. Har självmordstankar och har försökt begå 2 ggr innan men samtidigt vill jag absolut inte bli inlagd då jag har legat inlagd innan och upplevt att det inte hjälper alls. Känns lixom inte som om jag kan dela med mig av mina tankar till min psykolog utan att riskera att jag blir inlagd :/
Mycket förvirrad och less

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Jag tycker du ska ta upp frågeställningen med din psykolog. Du kan säga att det finns saker du skulle vilja prata om men du är rädd att då kommer du bli inlagd och du tror inte inläggning kommer att hjälpa dig.
Men det låter som du tror att samtal med din psykolog kommer att hjälpa dig om du berättar om dina självmordstankar. Det tror jag också. Ska du få bra hjälp måste du/ni kunna prata om det viktigaste som upptar dina tankar.
Du tänker om du berättar så riskerar du förlora kontakten med hen och bli inlagd och det vill du inte. Men du pratar om en risk - och det finns alltid risker och osäkerhet men du kan påverka den risken själv.
Och är inte risken att du tar ditt liv en allvarligare sak än risken att bli inlagd? Att bli inlagd används ofta för att minska risken för självmord och borde  inte hindra dig från att dela dina viktiga tankar med din psykolog. Det viktigaste är nog att du får hjälp att fortsätta leva och må bra igen.
Lycka till!