Orolig för min mamma
Hej! Jag är en 13 årig tjej som har lite problem om man säger så. De är så att min mamma har en sjukdom som gör att hon är extremt trött och nästan bara sover om dagarna när hon kommer hem från jobbet. Och grejen är den att jag för några veckor sedan hörde att hon och min pappa snackade om att hon ville ta livet av sig.. Och har mått väldigt dåligt efter de har tillexempel varit väldigt orolig för att hon ska göra något som skadar henne. Och jag vet inte vad jag ska göra för att nådde hon och jag ska må bättre över att hon känner sådär. Skulle verkligen behöva hjälp med vad jag ska göra..
tack på förhand
H

BUP svarar:
Hej!
Jag förstår verkligen att du blev orolig av att höra dina föräldrars samtal. Har du kunnat tala med dem om vad du hörde och hur orolig du blev? Om inte så tycker jag att du ska försöka göra det så snart som möjligt.
När någon mår dåligt som din mamma gör, så finns det vuxna som kan göra så att det blir bättre. Du vill själv hjälpa henne. Det förstår jag.  Men när en förälder är sjuk är det vuxna som kan göra det på  sätt som barn ännu inte kan.
Du som hennes dotter, hjälper henne på andra sätt, sätt som du kanske inte ens tänker på. Genom att du finns där, genom att du behöver henne, genom er relation. Det kan också hjälpa henne att få veta hur orolig du blev, när du hörde att hon ville ta sitt liv. Det kan göra att hon förstår och ser till att hon får hjälp med sina mörka tankar. För det finns hjälp att få.
Du måste ha mycket frågor och tankar om din mammas sjukdom. Kan du tala med din pappa om dina frågor och tankar? Det är viktigt att du känner dig delaktig på ett sätt som är bra för dig. Det kan göra dig mindre orolig.
Det skulle också kunna vara bra att du talar med någon annan vuxen om dina tankar. Kanske skolkurator eller skolpsykolog.
Försök!