Blir kränkt i skolan
Hej, jag är 14 år gammal och jag mår psykiskt dåligt varje dag nästan. Min pappa är svensk och min mamma är kines och jag brukar känna mig kränkt för att jag är halv kines. Jag vågar säga emot och låtsas som att jag inte bryr mig men egentligen gör jag det. Jag gråter när jag kommer hem och gråter till jag somnar på kvällen. Jag vet verkligen inte vad jag ska göra. Har inte heller berättat för mina föräldrar, ska jag göra det?
...

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga. Ja. jag tycker du ska berätta för dina föräldrar så du kan få stöd och hjälp av dem. Det låter som du är utsatt för mobbning i skolan. Det är inte tillåtet och alla skolor ska ha handlingsplaner hur de ska motverka det. Men skolan måste veta att det inträffar. Så du måste berätta!
BEO - Barn och elevombudet arbetar mot kränkningar och mobbning. De har bra texter om mobbning både för dig och dina föräldrar. Du kan också läsa på UMO. Bra att läsa så du vet vilka rättigheter du har och vad ni kan kräva av skolan.
Så jag tycker att du ska berätta för dina föräldrar så att ni kan ta kontakt med någon på elevhälsovården och berätta att du blir kränkt och mobbad i skolan. Hoppas det inte har pågått länge! Det är lätt att mobbning påverkar självkänsla och självförtroende. Om du känner att du har tagit skada kanske du kan få hjälp genom att prata om det med skolkurator eller kanske ta kontakt med en ungdomsmottagning. Det är modigt och bra att du vågar säga ifrån men som du skriver - du blir ändå påverkad och det är inte så konstigt. Vem har styrkan att gå emot en grupp som man varje dag måste leva tillsammans med. Det är svårt.
Men det viktiga först att du får hjälp så att kränkningarna upphör.
Lycka till!