Har länge känt mig annorlunda och vill göra en utredning
Hej, jag är en 16 årig tjej och har känt mig annorlunda sens 4,5 och 6 an men jag har allergi vetat vad det var. Nu går jag i 9 an och sökte en gång mina symptom. Har svårt kolla någon i ögonen, har rutiner,blir rädd för att prata med någon i min klass och ute. Vågar inte fråga läraren om hjälp så jag väntar på att någon annan i klassen ska fråga om samma fråga och sedan lyssnar jag och skriver vad läraren sa. När jag var liten kände jag inte jag mig annorlunda för att jag försökte passa in i klassen fast jag kände mig utanför hela tiden. Men när jag sökte på mina symptom så kom det autism upp. Jag kollande på 1177 var det var och jag kände mig chockad för att det stämde på mig. Jag har tänkt på att göra en utredning innan jag börjar gymnasiet i sommar för att andra ska veta vad som är felet på mig och att jag ska vara säker själv vad har för problem.
Hoppas att ni svarar för att det skulle göra mig glad.
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Du kände igen dig i diagnosen autism och blev, som du säger, chockad. Först vill jag säga att det kan vara lätt att känna igen sig i diagnoser när man läser om dem. Vi kan alla ha drag av det ena eller det andra. Men för att få en diagnos krävs att många symtom stämmer in på diagnosen och att de finns i en viss bestämd omfattning. En utredning för en diagnos är därför ganska omfattande. Den kan komma fram till att man har en del svårigheter som stämmer för diagnosen ifråga, men att det ändå inte räcker för att en diagnos ska sättas.
När diagnosen autism ställs specificerar man också hur stora de aktuella svårigheterna är. Man kan alltså ha diagnosen autism i olika grad.
Du har tänkt på att göra en utredning innan du börjar gymnasiet. Då tycker jag du ska börja med att tala med dina föräldrar och sedan med din skola, mentor eller skolkurator. Beskriv det du tycker att du behöver hjälp med, som att du har svårt att våga tala med klasskamraterna. Om en utredning kommer att göras, behövs information från både skolan och dina föräldrar.
Skolan kan, om de tycker så, skriva remiss för utredning hos BUP. Du och dina föräldrar kan också själva kontakta BUP utan remiss.
Lycka till!