Tankar om sjukdomar förstör mig totalt
Hej,
jag tror jag har hypokondri eller något. har grova tankar om sjukdomar som förstör mig totalt. till exempel, så fort jag ser fram emot något, typ en resa vi ska göra i sommar, blir jag alltid så orolig i flera månader innan. Inte för själva resan, utan för att jag tror att jag kommer få en sjukdom och dö, eller bli blind eller döv eller förlamad eller va med i en olycka. Så här är det vad jag än gör, och har varit så länge som jag kan minnas. Även om det bara är att jag ska sova hos en kompis, då får jag grov ångest om att jag kommer få en hjärtattack där eller att typ min mage kommer börja göra ont så att jag måste säga till kompisens föräldrar vilket jag inte skulle våga vilket leder till att det kommer visa sig vara blindtarmen som gått sönder och jag kommer dö och aldrig träffa mina föräldrar igen. Så går mina tankar. Jag kan ligga vaken självmordsbenägen på nätterna för att det är så jävla påfrestande att alltid tro till 100% att NU har jag en sjukdom och kommer dö.
men grejen är, jag vågar inte gå till läkaren. Jag är inte den typen som tror att jag har en sjukdom och sen vill gå och kolla upp det för har fobi för läkaren osv. Blev nekad körkort för att jag vägrade göra syntest för tror ( fortfarande ) att dem kommer säga att jag ska bli blind om ett halvår liksom. Så istället går jag och blir deprimerad pga att jag får fler och fler tankar om sjukdomar, men aldrig vågar kolla upp det för jag är så jävla säker på att jag till hundra procent kommer ha den och jag vill inte veta att jag ska dö!
Finns det någon terapi för sånt här? Jag orkar verkligen inte längre. Är aldrig glad. Har varit såhär heeeela mitt liv.
M

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev!
Vad jobbigt du har det. Att både tro att du har eller kommer att få någon allvarlig dödlig sjukdom och samtidigt inte kunna gå till läkaren och kolla. Det är tur att det är fantasi och inte verklighet. Du behöver inte gå till läkaren egentligen för allt sker i ditt huvud.
Men om du blir sjuk på riktigt. Kan du skilja det från dina alla farhågor om sjukdomar och skulle du då gå till läkaren för att undersöka dig? Om du tex skulle få influensa och få hög feber och må dåligt. Skulle du då gå till läkaren och söka hjälp? Jag hoppas det för annars kan det bli farligt på riktigt.
Du undrar om det finns någon terapi för de problem du beskriver. Det tror jag absolut. Jag tror till och med att det du beskriver inte är så ovanligt utan du kan få god hjälp genom att ta kontakt med en vårdcentral, en ungdomsmottagning eller BUP där du bor. Prata med dina föräldrar och be dem hjälpa dig. Så här mycket oro och ångest behöver du inte ha. Vad bra att du vill göra något åt det!
Lycka till!