Kämpar mot hetsätningar
Hej
jag är en kille i 14 års åldern som har kämpat mot min hetsätningsstörning i två år! När jag var bara 12 år så hade jag bara en svag undervikt. Jag var 157 och vägde kanske xx kg. Jag mådde ändå bra och var nöjd med min kropp och tränade som jag skulle och åt bra. Men en gång så råkade jag skippa lunchen i skolan av en anledning och jag sa det till min mamma och hon blev så arg. Hon tvingade mig att äta mycket till middag och jag vräkte i mig kanske 1000 kcal. Jag spydde typ och mådde skit. Jag var sötsugen denna dag så jag har ”skåpätit” massor av godis, choklad, bröd osv. Jag fick ont i magen och tillslut och mådde dåligt. 🤢🤢 min kropp vänjde vid att äta mycket. Varenda dag åt jag som en jätte och skolsystern tjatar på att jag ska upp i vikt. Jag fortsatte detta i månader, jag var i köket i timmar för att äta och äta. Maten tog slut snabbt p.g.a mig. På bara ett år så har jag gått upp xx kg 😭 och jag fortsatte med detta och gick upp xx kg förra året. Jag vägde mellan xx-xx kg (vilket klassas som fetma) och jag var bara 166 💔🤢😭👺 jag såg mig som tjock och alla kallade mig tjock. Jag har försökt svälta mig i år för att gå ner i vikt snabbt men mina föräldrar TVINGAR i mig mat och när jag inte vill ha mat så blir dom arga på mig och jag gråter konstant och alla kallar mig nu för värsta tjockisen. Jag har inte gått till skolan sen januari och jag orkar inte med mitt liv.... fan ska jag göra jag äter fan konstant. Så här kan min dag se ut t.ex:
frukost: en kopp oboy, 2 dubbelmackor med rejält med smör och ost och en skål yoghurt. Jag går till skolan en timme senare, vilket gör att jag skåpäter i 45 minuter. Det kan vara godis, rester av mat och tårtor, nötter, kakor och mycket annat
till lunch så äter jag en berg av mat, dock har vi stora tallrikar på matsalen, och jag fyller på berget kanske 3 gånger
när jag kommer hem så är min mamma inte hemma och då skåpäter jag i timmar. Jag hinner äta en liten påse godis, en påse nötter, några frukter, bröd, oboy, rester av mat och massor av bullar, kanske 6 st
och till middag så äter jag mest av familjen. Vi har stora tallrikar så jag hinner att fylla på tallriken fyra gånger full med mat och jag hinner äta upp allt innan ens någon i min familj har ätit sin första portion.
och efter middagen ända till läggdags äter jag ännu mera. Jag kan äta så mycket så att min mage blir till en enda stor jordklot och den blir svullen och hård och när jag sover så känner jag bara maten i min mage. Jag kan inte ens sova vad ska jag göra? Hjälp!!
Ätstörning

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
När jag läser ditt brev är det inte svårt att du har det kämpigt och att du är bekymrad över din situation. Både över att du tycker att du äter för mycket och över konsekvenserna det får. Dels att du inte mår bra av att äta som du gör och dels för att du blir utsatt för mobbing i skolan och bland kompisar. Om det är som du beskriver att du äter för mycket och i perioder så försöker du svälta dig för att gå ner så låter det besvärligt och bekymmersamt för dig.
Tycker skolsköterskan fortfarande att du borde äta mer så att du inte går ner i vikt? Du kanske ska fundera på om du inte ska göra ett nytt försök med att prata med skolsköterskan. Du kanske kan ta med dig brevet du skrev till oss och visa för hen. Det kan nog hjälpa hen att förstå dig lite bättre så att ni kan prata om vad du behöver för hjälp för att kunna sluta med det som du kalla din hetsätningsstörning. Då kanske dina föräldrar kan vara med vid något samtal med skolsköterskan så att ni tillsammans kan prata och bestämma om du behöver ytterligare hjälp.
Skolsköterskorna brukar veta mycket om mat och ätproblem och vart man skall vända sig för att får hjälp. Du kan också kolla på nätet. Om du går in på Vårdguiden 1177 och söker på ätstörningar, hetsätning osv så kommer du nog få upp de behandlingar som finns där du bor. Bor du i Stockholm så finns det något som heter Stockholms Centrum för Ätstörningar (SCÄ) . Dit kan du och dina föräldrar ringa själva. Det behövs ingen remiss för det. När jag läser ditt brev tycker jag inte att det är svårt att förstå att du har det kämpigt och att du antagligen behöver hjälp så att du kan må lite bättre. När du skrev hit tog du första steget mot att kunna må lite bättre. Nu är det kanske dags att ta nästa steg och försöka prata med människor som kanske kan hjälpa dig.
Lycka till!