Svårt att sova och ångest
Jag har mått dåligt ganska länge nu! Ungefär 6 månader. Jag kan ha bra dagar men sen vissa dagar faller allt ner! Jag har ingen livslust då och vill bara försvinna! Anledningarna till att jag mår dåligt är b.l.a prestations ångest, är inte nöjd med mig själv, kroppskomplex osv. Kan ha svårt att sova och jobbigt att stiga upp på morgonen. Har ingen ork i skolan och blir jätte trött och irriterad. När saker inte blir som jag tänkt brukar jag få ångestattack och då börjar jag kallsvettas och få panik.
vad ska jag göra åt saken?
har snackat med mina föräldrar och dom värkar inte förstå. Vill inte snacka men andra människor heller för det blir jobbigt!
Hur kan jag själv hjälpa mig att må bättre om jag inte vill ta hjälp?
E

BUP svarar:
Hej!
Du skriver om prestationsångest. Kanske talar du om skolan och kraven där. Och när du har svårt att sova har du förstås svårt att orka med kraven i skolan.
Hur hänger det ihop med varandra tro? Har du svårt att sova för att skolan kräver mycket av dig? Har du svårt att hänga med i skolan för att du inte kan sova? Det verkar som du kommit in i en ond cirkel som behöver brytas. Eller finns det också något annat som varit svårt under det senaste halvåret hemma, med kamrater eller i skolan?
Om det är svårt i skolan med inlärning eller med kamrater ska skolan kunna ge dig stöd. Men då måste du försöka tala med någon i skolan.
Du har talat med dina föräldrar men de verkar inte förstå. Och du tycker det är svårt att tala med andra.
Det är ofta svårt att alldeles själv ta sig ur en besvärlig situation. Det är lätt att ställa för stora krav på sig själv och man fastnar lätt i självanklagelser. Om man inte når upp till sina egna krav känner man sig misslyckad igen.
Fastän du tycker det är jobbigt tycker jag du ska försöka tala med dina föräldrar igen. Kanske förstod de ändå inte hur svårt det är för dig. Om de förstår kan de kanske hjälpa dig att tala med skolan. Och ni kan tillsammans vända er till Första linjens barn och ungdomspsykiatri genom vårdcentralen eller till BUP.
Annars tycker jag du ska vända dig till någon annan vuxen, som skolkurator. Eller du kan kontakta ungdomsmottagningen i din kommun. Dit kan du gå utan att dina föräldrar är med.
Du undrar också vad du kan göra själv. Förstås är det bra om du kan hålla ramar över din tid. Att du lägger dig och släcker samma tid på kvällen även om du inte kan sova. Att du varvar ner någon timme innan och inte kollar på mobilen eller datorn eftersom ljuset från skärmen aktiverar hjärnan och kan göra det svårare att sova. Att du försöker äta på regelbundna tider. Att du inte gör läxor sent på kvällen.
Men allt detta är lätt att säga. Du behöver också stöd av någon för att klara det så att det inte bara känns som mer jobbiga krav.
Så försök vända dig till någon att tala med. Gör det fastän du är rädd!