Känner mig tom och så otroligt trött
Hej bup
Jag vet inte riktigt vart jag ska börja och vad som räknas som onödigt att ta upp så jag ska försöka skriva lite kortfattat.
Har problem med att jag känner mig tom och så otroligt trött. Jag har gjort slut med mina vänner för jag har ingen energi till att orka umgås med dem och tycker inte något är kul längre. Mina dagar spenderar jag antingen på soffan eller i sängen, sover hela tiden eller så ligger jag bara där och existerar. Sjukanmäler mig från skolan ganska mycket, min frånvaro ligger på 40% nu. Tror jag?
Jag har sen i slutet av sommaren slösat tusentals kronor på massa olika vitaminer för att försöka få mer energi, men inget funkar. Läst och skrivit på massa på flashback för att försöka hitta en lösning, kollat youtube, googlat, prövat meditera och yoga, olika dieter, osv.
Har börjat röka på lite igen för det får mig att må bättre, i stunden. Men jag vill gärna hålla mig borta från droger och det var därför jag slutade för ca 18 månader sen.
Mina föräldrar jobbar båda mycket utomlands så jag vill inte störa dem i onödan med detta lilla problem. Kan jag lösa detta utan att involvera dem?
Tack i förhand
Mvh Tröttmössan
Tröttmössan

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev.
Ja, du kan nog få hjälp utan att involvera dina föräldrar. Du vill inte störa dem med vad du kallar ditt "lilla problem" Du låter väldigt ensam.
Jag tror att ungdomar i din ålder fortfarande behöver sina föräldrar eller i alla fall vuxna att prata med, men kanske inte i lika hög grad som när man är barn. Kanske behövs inte de vuxna jämnt på samma sätt men att man har tillgång till dem - att man inte känner att man stör dem när man vill prata. Nu är det inte så för dig.
Du låter övergiven eller är det du som övergett både dina föräldrar och kamrater?Samtidigt har du gjort en massa för att själv på något sätt må bra igen. Vad bra att du försöker och inte ger upp utan skriver till oss! Jag tror du behöver prata med någon -ha någon som kan lyssna och försöka förstå dig.
Jag tycker du ska gå till en vanlig vårdcentral eller kanske skolläkaren och berätta om din trötthet. Det är möjligt dina föräldrar behöver vara informerade om vårdcentralen - men jag är inte riktigt säker. Du är ju snart myndig. Kanske kan du ringa och fråga. Men det är bra att du kollar det kroppsliga.
Om det visar sig att du inte har några kroppsliga besvär kan du få hjälp både på vårdcentralen och också på en ungdomsmottagning. På  ungdomsmottagningen är de vana att hjälpa ungdomar med olika slags problem.