Ingen har sett mina ärr
Hej.
Jag är en tjej som är 12 år.
Jag har typ självskadelsebeteende. Jag menar jag skär mig, jag har ett bandage över och säger att det är för jag fick ett sår där när jag trillade ned för ett träd, och att det behöver typ skyddas. Ingen vet om att jag skär mig, kanske någon som mistänker men inte någonting jag har märkt. Jag sover med långärmat, går runt i långärmat, har itrott i långärmat. Jag börgade i höstas så jag har inte havt på mig badräkt eller T-tröja än, men vad ska jag göra i sommar då? Betyder det att jag vill dö då eller? Eller vad betyder det...? Jag hör det på insidan av underarmen om det skulle hjälpa att svara frågorna då.
//En 12 årig tjej

BUP svarar:
Hej!
Du går och bär på en hemlighet som döljs av dina långärmade tröjor. En hemlighet som också gör dig väldigt ensam med ett stort problem. Ett självskadebeteende som du haft sedan i höstas. Det var bra att du skrev till Frågelådan. Det visar på en styrka och handlingskraft.
Vårt råd till alla barn och ungdomar som skriver till oss eller som läser andras brev är att berätta. Berätta för någon vuxen hur man mår. Vad som gör en ledsen, orolig eller rädd. Vi tror att det är bra att dela sina problem eller bekymmer med någon.
Din oro just nu handlar om sommaren och att din familj och vänner kommer börja undra om du går med långärmade tröjor på sommarlovet eller väljer bort ett svalkande bad.
Du har några månader på dig att berätta. Om du väljer tidpunkt när du tar steget och berättar är det kanske lättare än om du får frågor du väntat på skulle kunna komma men inte är förbered på när.
Om du väljer tidpunkt så kan du förbereda dig på vad du vill säga. På vilket sätt. Till dina båda föräldrar samtidigt eller kanske en i taget. Det är bra om du väljer tidpunkt då det finns tid att prata, reagera och att bara vara tillsammans. Ibland är det svårt att hitta "det rätta läget" och då för det väl bli som det blir. Det viktigaste är att det inte är en hemlighet längre.
Om vi för ett ögonblick hoppar över det viktiga steget att berätta. Vad händer sen då när dina föräldrar vet att du skär dig? Om vi tänker positivt kan det vara skönt för dig att ha berättat. Du får stöd och tröst. Ni kommer fram till bra lösningar att du kan väcka dina föräldrar på natten eller ringa om det blir jobbigt i skolan eller någon tidpunkt ni inte är tillsammans. När du känner att du skulle vilja göra dig illa. Vad kan du göra istället? Är det ett telefonsamtal till dina föräldrar som är lösningen eller skulle det hjälpa dig om du ritar, skriver eller lyssnar på din favoritmusik?
Det går att hitta bra lösningar på hur du ska hantera starka känslor på ett bättre sätt  än att låta din hud få en massa nya ärr. Om ni gör det utan att söka hjälp eller om det bästa är att kontakta din skolkurator eller BUP får ni komma fram till.
Det som är viktigt för dig att veta är att det finns bra hjälp att få så samla mod och ta steget att berätta. Var så öppen med information till dina föräldrar och eventuellt de som kommer samtala med dig om din psykiska mående och ditt självskadebeteende. Jag vet att de allra flesta föräldrar vill veta hur det är med barnen och vill hjälpa dem.
Tack för ditt brev och ta hand om dig.