Vem ska man vända sig till om man har social fobi?
Hej!
Till vart eller vem ska man vända sig om man misstänker att man har social fobi?
Vet inte vem eller hur jag ska kontakta. Det enda jag vet är att jag inte tycker någon kurator räcker, jag vill gå till någon professionell och få riktig hjälp, utan mina föräldrars vetskap eller kostnad.
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev.
Social fobi kan vara ett stort problem både privat, i skolan och även senare i arbetslivet, så det är bra att du vill göra något åt det redan nu. På BUP vill man ofta också ha föräldrakontakt, med du kan ha rätt att få hjälp utan att dina föräldrar behöver ha kännedom eftersom du är 17 år och ditt problem är mindre farligt även om det kan vara nog så plågsamt för dej. Det avgörs av BUP mottagningen så du får ringa dit och prata med dom.
Du kan också få bra hjälp på en ungdomsmottagning.
Lycka till!