Gör tvångshandlingar många gånger varje dag
Hej,
Jag undrar om jag har OCD. Jag har tvångstankar, inte sådana som att någon kommer dö om jag inte tvättar händerna, det bara "känns fel" om jag inte gör det. Jag MÅSTE göra det. Typ att gå likadant, symetriskt, hela tiden. Om jag exempelvis råkar trampa på en matta med ena foten måste jag göra det med andra också.
Mest handlar tankarna om symetri, men ibland ska det bara kännas "rätt".Jag har haft sådana tankar sedan jag gick på mellanstadiet. Jag hade olika grejer jag gjorde, t.ex en ritual för hur jag kunde klia mig för att det skulle kännas "rätt".
Det blir mycket, mycket värre när jag tänker på det. Då kan det bli nästan omöjligt att genomföra enka uppgifter p.g.a alla tvångshandlingar. Om jag inte tänker på det har jag inte så många tankar.
Men jag gör tvånghandlingar många gånger varje dag. Varje gång jag går någonstans, när jag rör saker ibland. Jag är så van vid det att jag knappt märker det. Det är mest hur jag sätter fötterna, men även hur jag sitter, hur mina händer ligger mot knäna eller hur jag ligger i sängen.
Jag undrar om detta klassas som OCD för det stör inte direkt, men såklart påverkar det mig väldigt mycket. Jag är bara så van vid det att jag inte kan föreställa mig hur det hade varit utan tvånghandlingarna.
Jag går btw redan till Bup sedan nästan 2 år tillbaka. Har behandlats för självskada, depression och ätstörning. Jag har hört att tvångstankar och ätstörningar ofta går hand i hand, så tänkte att det kan vara bra att nämna. Och när jag skadade mig själv behövde jag alltid göra det symetriskt.
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Så bra att du redan har tagit hjälp för dina svårigheter och gått i behandling för självskada. Det låter som du tycker det har hjälpt dig och att det går framåt för dig i din behandling.
Du nämner att du också har kämpat med depression och ätstörningar, och om jag förstår dig rätt så har du behandling för det i nuläget.
För att du också ska kunna få svar på om dina tvång kan hänga ihop med OCD - tvångssyndrom - eller om det kan hänga ihop med dina andra svårigheter, så skulle du behöva ta upp det med den du träffar i din behandling.
Då får du hjälp att prata igenom dina problem med tvång, och för att bestämma om du behöver få göra en bedömning kring det.
En sådan bedömning kan handla om samtal, att du får svara på frågor om tvång eller fylla i något formulär. Det hjälper till så ni tillsammans får en  helhetsbild av hur du upplever problemen.
Då kan du också få hjälp att tänka kring det vad du är hjälp av -om det behöver läggas till i din behandling - eller om du kan bli hjälpt av annan rådgivning.
Jag tycker det vore bra och viktigt att du känner dig fri att berätta om det här för den du träffar på BUP eftersom du själv upplever att det påverkar dig väldigt mycket.
Många, många barn och ungdomar kan ha det jobbigt med olika tvång i perioder. Det finns också bra råd och bra behandling när man behöver så det inte behöver påverka lika mycket.
Så, det är inget som du alls behöver skämmas över att ta upp om det skulle kännas så för dig, utan tvärtom är det ett ganska vanligt problem som många kan ha.
Om du hellre vill så kan du visa det här som du skrivit till oss nästa gång du träffar din kontakt på BUP - om det gör det enklare för dig att ta upp och prata om det.
Lycka till!