Orolig för att gå på specialgymnasium om jag har asperger
Hej, det här kanske är en lite konstig fråga.
Jag tror jag har asperger, eller någon form av högfungerande autism. Jag måste alltid hålla i eller pilla på något, för mina händer typ kliar annars. Jag har svårt att förstå instruktioner om jag inte får dom väldigt tydligt förklarade. När jag blir intresserad av någonting tar det upp all min fritid, och jag vill bara prata om det. Jag är jättekänslig för ljud och min hörsel är väldigt bra. Jag är dålig på att fokusera men väldigt lättlärd. När jag har gjort test för asperger eller autism online har jag fått väldigt höga resultat.
Därför vill jag kontakta en mottagning, men jag har en konstig rädsla. Jag ska välja gymnasium nästa år, och jag är väldigt rädd för att behöva gå på specialgymnasium. Min högsta önskan är att gå på humanistiska kultur, men jag är rädd att en diagnos kommer förstöra min chans att välja gymnasium själv. Jag har googlat runt men jag kan inte hitta någon information som besvarar min fråga. Om jag har hög nog merit att komma in, måste jag gå specialgymnasium ändå?
Tack på förhand.
E

BUP svarar:
Hej!
Tack för dina frågor som många andra ungdomar säkert också kan undra över.
Av det du skriver till oss så är svårt att här kunna ge dig råd om vad dina problem kan hänga ihop med och om du kan ha någon form av diagnos.
För att du ska kunna få svar på det så skulle du behöva få börja med att komma på en bedömning på BUP.
Du och dina föräldrar kan kontakta din BUP-mottagning för att få rådgivning om du kan behöva få hjälp med det och för din fråga om utredning.
Du kan också läsa mer om hur det går till att göra en utredning här i informationen som jag skickar med.
Där står mer om vad som händer på BUP när man behöver få hjälp med en fördjupad bedömning med asperger- eller autismfrågeställning.
Vad gäller din andra fråga om skolformer och diagnoser, så är svaret att det finns inga regler som säger att du måste gå i en särskild skola eller på ett speciellt gymnasium. Vare sig du skulle ha en diagnos eller inte - så det behöver du inte alls vara orolig för.
Om du känner att mår bättre av att gå det gymnasium som du hade tänkt söka till så finns det alltså inga hinder för dig att kunna göra det (även om du eventuellt skulle göra en utredning och få en diagnos).
Allmänt kan man säga att skolan har ansvar för att stötta barn och unga med det var och en behöver för att klara av sin skolgång. För det krävs egentligen inga diagnoser i skolan, utan det är var och ens behov som ska styra.
Men ibland kan det vara bra att få hjälp att utreda och förstå mer om de hinder man kanske kämpar med för att kunna fokusera och lära sig saker i skolan.
Det kan också underlätta för att förstå sig själv bättre, men även så att lärare kan förstå mer om hur de kan anpassa och stötta under skoldagen.
Lycka till!