Bror som testar mitt tålamod till max
Jag har världens sämsta familj? Okej, inte kanske världens men den är iallafall sämst. För det första, min bror. Jag hatar honom. Mina föräldrar bryr sig bara om honom och säger till mig när han kastar glas i mitt rum, förstör och slåss att det är för ”Han har ADHD och Autism”. Sen ”Om du är lugn går det bra”. Håll klaffen tjockis vill man ju säga. Men då får man världens jävla utskällning. Han får skrika hur mycket han vill och skit men jag måste låsa in mig i mitt rum för att gömma mig mot honom. Jag har även en töntig syrra som han är skit snäll mot. Nej, men ibland. Min pappa snusar och dricker öl 24/7 och är ett äckel. Min mamma är en perfektionist som skriker på mig för att min bror kastat vatten på mig av ingen anledning. Detta gör mig skit arg, ledsen och trött. Jag gråter hela tiden fast alltid ensam. Det är jätte svårt att visa känslor för mig. Särkilt i skolan. Hela min klass tror mitt liv är perfekt för jag skrattar och gör folk skratta hela tiden eller nåt. Men istället sitter jag i min säng med tårar och näsblod med skit på väggen. Jag orkar inte med matte eller läxor. Så himla töntigt att jag inte ens orkar skriva en text på fem rader. Jag prata min pappa om detta och han fattade nog inte men sa att han skulle kontakta kuratorn på skolan. Eftersom jag är 12- måste jag få tillåtelse från en förälder/havare vilket jag har. Däremot så svarar aldrig ditt kuratorn i telefon och min pappa får vansinne ifall det inte går rätt. Jag prata med min lärare eller vikarie men vi hade henne som praktikant förut och nu när vår lärare är pappaledig så tog hon platsen efter skolan. Aja, på lunchen fråga jag ”får man byta familj” och hon svara med det där snacket och jag prata med henne om mina problem (inte alla). Hon sa till mig senare en dag efter att hon kunde fråga rektorn ifall jag bara kunde få en tid med vår nya kurator (vår gamla var gravid och är nu ledig). Jag  sa ja. Även om det sluta ”bra” så hände det där idag alltså idag idag. (Det där med kuratorn med min lärare). Jag vet dock inte om jag har lust att prata med den nya? Jag har pratat med kanske tre pers om mina problem och när jag frågar ”vad ska jag göra?” Får jag samma svar varje gång ”jag vet inte”. Det är jobbigt att tänka att sitta i 45 minuter och snacka om problem och börja grina sen få det som svar? Jahopp, tack för hjälpen. Bris är ett skämt och hjälper inte. Det ända som gör mig glad är att vara hemma ensam, inte vara hemma eller musik. Inte Billie Eilish utan Melanie Martinez. Hon gör musik om en tjej som heter Crybaby som har problem hemma och i skolan och man känner igen sig så väll. Kolla på Dollhouse musikvideon för att fatta mer. Juste, spel är också roligt. Typ roblox och sims. Jag har testat bris mycket och har aldrig fått svar som är bra. Jag vill se ifall BUP är nice eller inte. Inte alla mina problem men jag tror 3600 är för lite.
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Trots att du inte tyckt samtalen du haft hjälp dig tycker jag att du ska ta chansen och boka en samtalstid hos den nya kuratorn. Det kan bli bra och då är du glad att du gav det en chans. Du kanske känner att hen förstår på samma sätt som Melanie Martinez beskriver problem hemma och i skolan som du känner igen dig i.  Det kan också bli pannkaka av alltihop men då har du i alla fall testat. Ibland tar det tid att hitta rätt.
Det skulle vara bra om din mentor eller skolkurator skulle få veta hur du har det hemma. Att det påverkar dig jättemycket och att du just nu har svårt att orka med skolarbete och läxor.
Vi får ibland brev till oss på Frågelådan från barn och ungdomar som träffat någon psykolog eller kurator och är besvikna. Då undrar jag alltid. Vad vad det som blev fel? Fanns det för stora drömmar och förhoppningar om att problemen skulle försvinna efter ett eller några samtal. Är det det besvikelsen handlar om eller fick man inte möjlighet att prata om det som just då är viktigast för en?
Att våga berätta för den man samtalar med att man inte riktigt ser någon mening med att ses eller vara ärlig med sitt missnöje kan vara svårt. Det skulle kunna vända till en nystart och bli bra om man fixar att framför dessa åsikter.
I ditt brev så skriver du att du hatar din bror. Att dina föräldrar bara bryr sig om honom och att du inte får lika mycket tid och uppmärksamhet. Att du behöver stå ut med skrik och ibland tvingas du låsa in dig på rummet för att komma undan för slag och kanske även för att få ha dina saker i fred.
Det låter tufft att ha en hemsituation som du beskriver. Riktigt tufft. När din pappa dricker för mycket och din mamma kämpar för att att allt ska vara perfekt och tappar humöret ibland verkar det som hela din familj är i kris. Alla försöker hantera detta på sitt sätt och mitt i allt finns du.
Nu undrar jag om det finns någon plats där du kan vara för att få lite lugn och ro. Finns det någon kompis eller släkting du skulle kunna sova över hos eller vara hos några timmar ibland. Det löser inte allt för du ska ju hem till din vardag igen, men det kan göra att du orkar stå ut lite till. Du skriver att du går undan och gråter i din ensamhet och det är ett bevis på att du behöver fler personer runt omkring dig som kan torka dina tårar.
Avslutningsvis vill jag tipsa om en sak. Nu vet jag inte var i Sverige du bor och hur habiliteringen är organiserad där du bor. Det jag vill tipsa om är syskongrupper där barn och ungdomar får träffa andra syskon som bor och lever tillsammans med ett syskon med till exempel har autism eller ADHD. Där deras funktionsnedsättning påverkar vardagen  på ett sätt som du beskriver i ditt brev. Det kan vara skönt att dela erfarenheter och höra att man inte är ensam om att ha det tufft hemma. Kolla med dina föräldrar och be dem kolla om det finns syskongrupper du kan söka till.
Ta hand om dig, tack för ditt brev och testa att ge nya kuratorn en chans!