Har ångest efter att ha sett jobbiga bilder på nätet
Hej, för ungefär 6 månader sen såg jag jobbiga bilder på nätet. Fick mycket ångest och försökte anmäla det. Av någon anledning så har min ångest kommit tillbaka nu, kan inte sluta tänka på det. Det känns som att jag har gjort något fel. Mår skit, gråter ibland. Vågar inte snacka för någon så därför är jag här.
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Du är tyvärr bara en av många, många ungdomar som drabbas av detta problem. Det kan ställa till ordentligt om man råkar se saker på nätet som man på egen hand inte klarar av att hantera. Det kan vara sadistiska bilder, det kan vara olika sorters övergrepp med våld och förnedring, med eller utan sexuell innebörd, ibland hemska scener från krig och tortyr. Ibland med kända och ibland med okända inblandade. Hur som helst är det inte ovanligt att bilderna väcker starkt obehag, ångest, ibland kan man till och med bli "sekundärt traumatiserad" utav av bevittna hemska scener även om de finns bara på bild. Effekten är nästan samma som om man hade varit där som vittne på plats.
Oavsett vad du såg är din reaktion, din ångest inte ett dugg förvånande eller konstig. Som vi säger i samband med traumatiska upplevelser är din reaktion helt normal på något onormalt som du har varit med om även om det var endast virtuellt. Det tillhör vår mänskliga, empatiska förmåga att känna med och reagera även på den virtuella som om det hade varit en del av egen verklighet.
Du är alltså en normal empatisk person och det var mycket starkt av dig att du under en viss period kunde hålla ångesten borta. Men det ligger i sakens natur att sådana upplevelser inte bara lämnar oss utan vidare. Ångesten kan efter ett tag återkomma med full styrka. Även din känsla av att det var du som har gjort något fel ingår i samma mönster. Offer för olika typer av övergrepp känner ofta sig i någon mening skyldiga till övergreppet genom en paradoxal psykisk mekanism som är välkänd inom traumapsykologin. Alltså även här är din reaktion helt begriplig även om det var för dig ett virtuellt övergrepp.
Efter alla dessa förklaringar hoppas jag du förstår att det är inte skamligt att tala med någon och få hjälp med att bearbeta denna hemska upplevelse. Du ska inte fortsätta och "må skit", det finns hjälp att få.
Min första fråga är om det är möjligt för dig att anförtro någon av dina föräldrar och få stöd och ett bra samtal med någon av dem (eller kanske med båda). Inte sällan finns hjälpen närmare än vad man tror. Och det kan visa sig vara oväntat tillräcklig hjälp.
Men om det av någon anledning inte är möjligt för dig rekommenderar jag att du vänder dig till ungdomsmottagningen. Behandlarna där kommer att känna igen vad du nu brottas med. Du kan också vända dig till vårdcentralen och fråga om de har infört det som kallas "första linjen psykiatrisk mottagning". I så fall kan du få samtal där.
Om du - trots min försäkran att ditt problem inte är något som du behöver skämmas för eller försöka hemlighålla - ändå tycker att det är för svårt att träffa någon ansikte mot ansikte kan du börja med att chatta på nätet anonymt till exempel på tilia.se eller på bris.se.
Dra inte ut på tiden att lida och gråta bara för dig själv. Du kommer att hitta båda förståelse och hjälp om du följer mina råd.