Misstänker schizofreni
Jag är rätt så säker att jag har någon form av schizofreni. Jag hör röster och förut så såg jag även saker. Vart vänder jag mig för att få hjälp?

BUP svarar:
Hej!
Du funderar på om du skulle ha någon form av schizofreni och vill ha råd vart du ska vända dig.
Jag skickar med lite information om hur ett första besök på BUP gå till. För att det är till BUP eller till den vårdcentral du tillhör som jag vill hänvisa dig till.
Prata med dina föräldrar och sök vård. Mitt tips är att kolla med båda för att se vem som kan ta emot dig snabbast.
Utifrån den kortfattade beskrivningen av dina symtom kommer jag inte ge mig in i en diagnosdiskussion vad det kan handla om mer än att ge dig rådet att söka hjälp så det har du nu fått två gånger.
Om du går in på 1177. Vårdguiden kan du läsa mer om schizofreni och vilken behandling som finns runt psykossjukdomar.
Det kan vara bra inför ett första samtal med vården och när du pratar med dina föräldrar att vara förberedd.
Avslutningsvis vill jag skriva att det var bra att du skrev till oss och jag hoppas att du kommer få hjälp med att ta reda på om dina misstankar stämmer eller om dina röst och synupplevelser kan förklaras på annat sätt.
Lycka till!