Vill sluta gå till BUP
Hej
jag är 15 år och behandlas för medelsvår depression. BUP följer även min vikt pga viss undervikt. (Ej Anorexia)
Jag är ok med läkare och antidep mediciner, men tycker inte att det fungerar med samtalen hos psykolog eller hos SSK. De snarare försämrar mitt mående. Om mina föräldrar godkänner det, kan jag då sluta få dit? Eventuellt behålla läkarkontakten? Mina föräldrar tycker inte hemler att de är bra på BUP
mvh
ADA

BUP svarar:
Hej!
Hur din planering kommer se ut är någonting du får komma överens om med dina föräldrar och de som du samtalar med på BUP.  Där kan jag inte ha några åsikter hur ett framtida behandlingsupplägg kan se ut mer än att jag tror att det går att förändra.
Mitt förslag är att du tillsammans med dina föräldrar bokar in ett möte med din psykolog för att diskutera de olika alternativen som skulle kunna vara aktuella för dig.
Det är viktigt att du är så öppen du bara kan vara med att informera om att du inte tycker samtalen fungerat för dig. Din fråga om det skulle vara möjligt att behålla läkarkontakten utan samtal är viktig att få fram.
Tänkte ta upp tråden att samtalen snarare försämrat ditt mående. Att känna att det blir jobbigare under en period är inte ovanligt. Att minnen, tankar, känslor som är lite undanträngda kommer fram kan ju påverka hur man mår.
Om du skulle berätta för din psykolog vad era samtal väckt upp vore det bra. Berätta att du mådde dåligt efteråt. Då vet din psykolog om detta och kan kolla med dig om du behöver ta en paus eller om det är okej att fortsätta era samtal.
Det ska ju kännas okej att komma på samtal igen.
Lycka till och jag hoppas att du blir nöjd med er framtida planering.