Mår jättedåligt efter hockeyskada
Jag mår jättedåligt över en skada jag fick för ungefär fyra månader sedan när jag spelade hockey som är mitt liv. Det jag älskar. Jag bröt mitt nyckelben. Jag blev frisk efter 6 veckor, kom tillbaka till isen och bröt det igen efter 3 dagar. Nu har det gått 6 veckor efter det och jag har ont på grund av att jag har spelat när jag inte får. Kanske ska opereras. Jag vill bara spela hockey. Min fråga är: Hur ska jag göra för att inte gråta mig till sömns varje natt? Vad ska jag tänka på? Har konstant ångest över allt just nu och hela tiden när jag inte har någon kompis vid min sida. Dem hjälper mig otroligt mycket för att inte bli deprimerad. Det enda jag vill är ett bli frisk och vara på is men jag kan inte och det gör mig galen. Har fått 5 panikattacker den senaste veckan. Har aldrig mått såhär dåligt.
Deprimerad

BUP svarar:
Hej!
Om vi är tvungna av avstå ifrån någon eller något vi älskar så lider vi av saknad. Så är det bara, det kan inte hjälpas. Ju viktigare denna någon eller detta något är för oss, ju mer den eller det betyder för oss i livet desto större saknad - och desto otåligare är vi att återfå det vi just för tillfället måste avstå ifrån. Det är mänskligt.
Det är svårt för dig att hålla dig i skinnet när det gäller hockey trots att du har en skada som inte läkt än. Ska vi vara lite stränga kan vi säga att din otålighet ledde till att du behöver ha hockey "på paus" en ännu längre tid. Du kanske blir arg när du läser detta, men innerst inne vet du att det är sant och du kanske blir mer arg på dig själv av denna insikt och sedan ännu mer ledsen, ledsen till den graden att du får "panik" på något sätt.
Det är verkligen tur att du har så fina kompisar som tröstar och stöttar dig. Men din stora psykologiska uppgift är nu att kunna stå ut med din saknad och med din frustration även när de inte är bredvid dig. Eller när du inte talar med någon av dem eller när du är helt enkelt ensam med dina tankar och kaotiska känslor.
Vi skulle kunna säga att det är en kris för dig. En kris innebär alltid en prövning men den brukar ofta leda till vissa positiva förändringar.
Kan du tänka dig att denna period i ditt liv öppnar dina ögon för något du tidigare inte tänkt på. Till exempel att alla människor måste träna upp sina förmågor på många nivåer för att bli mogna personer, kloka vuxna. Kan du nu börja tänka att "-Jag har lagt all min energi på hockey, men det är kanske bra och nyttigt att inte satsa allt på bara ett kort." Kan det finnas något annat som väcker dit intresse? Nu har du tid att fundera på det. Hitta saker som du missat, gått dig förbi dig men egentligen skulle berika ditt liv.
Jag vet att det jag säger kan du tycka bara hänger i luften. Det gör det eftersom jag inte känner dig. Men om du i detta krisläge börjar tala (förutom dina vänner) också med någon klok vuxen som finns i din närhet, så kan du bolla med olika tankar vad som också kan vara viktigt för dig i livet. Att träna uthållighet och tålamod under en tvångspaus är inte att förkasta. Jag tror att om du börjar fundera på att du fick denna period som en möjlighet att upptäcka andra saker som kan vara meningsfulla. Du skulle kunna träna dessa nyss nämnda psykiska krafter och bli mindre deprimerad. Det finns ju positiva exempel, människor inom elitsport eller för övrigt som har varit med om olyckor, blev tvungna av avstå från stora tävlingar under en tid men kommit tillbaka efter tålmodig, uthållig vila och träning sedan.
Att se möjligheten i den tillfälliga förlusten är svårt. Vem kan du finna stöd hos? Hur är det med din tränare? Tränarna i laget brukar kunna ge värdefull uppmuntran och stärka din nyktra syn på att det handlar om en period, inte om en evighet tills du kommer tillbaka.
Du ska inte riskera att du hamnar i en förlängd passivitet på grund av otåligheten.
Än en gång vill jag säga, detta är krisperiod och i kris behöver man stöd. Om de förslag som jag sagt inte är tillräckliga rekommenderar jag att du söker hjälp för din ångest i denna kris på ungdomsmottagningen eller hos kuratorn i skolan. Du ska fortsätta att tala om vad du upplever och samtidigt tänka på de alternativ som kan finnas för dig. Längre fram i ditt liv kommer du kanske att tycka att det var ett bra tillfälle för dig att upptäcka en del saker även i utanför hockeys värld utan att ge upp din passion för hockey.