Har självmordstankar och vill rymma från min familj
Vad ska jag göra!?
Jag är rädd för mig själv pga att jag har självmordstankar och vill rymma från min familj.
/ Ledsen tjej
L

BUP svarar:
Hej!
Så bra att du skrev till oss och frågar vad du ska göra när du mår så här dåligt.
Jag gissar att du inte alls har det bra hemma när du skriver att du vill rymma hemifrån. Det är sorgligt att du ska behöva känna så när familjen egentligen ska vara din trygga plats.
Men du är inte ensam om att känna så, och många många barn växer upp i familjer där det finns olika problem.
Det som är viktigt nu är du får hjälp med det här så du kan må bättre igen.
Ofta behöver även andra i familjen få egen hjälp när det finns stora problem hemma.
Det är aldrig barns fel eller skuld att det finns problem hemma i familjen, även om man kan känna så själv ibland.
Så du behöver inte vara rädd för att ta hjälp och berätta om du kanske känner dig orolig för att göra det. Det är i alla fall vanligt att kunna känna så.
Vågaberätta så kan du läsa om hur barn får hjälp med olika saker och tips på hur man kan våga berätta om olika problem.
Du kan chatta med eller ringa till en kurator på BRIS. Då får du stöd av någon som kan lyssna på dig och berätta mer om hur du får hjälp med det du behöver.
Genom skolan så kan du också få stöd och hjälp - du kan berätta för någon vuxen i skolan som du kan lita på, som en lärare eller din skolkurator så kommer de kunna hjälpa dig vidare.
Varmt lycka till!!