Vill sluta tänka på mat hela tiden
Jag har konstant tänkt på mat och träning i drygt två år. Inför varje mål på dagen har jag fått ångest och övertänkt. I vissa perioder har jag nästintill svält mig själv och i andra perioder ätit normalt, men tankarna har aldrig försvunnit. Jag har även spytt upp min mat väldigt många gånger (ibland flera gånger i veckan), mätt min midja, gråtit över att jag är för tjock, undvikit situationer p.g.a. mat och aldrig kunnat släppa taget om min vikt. Jag mår väldigt dåligt över detta och vill bara sluta tänka på det hela tiden, det tar över mitt liv. Snälla, hjälp mig.
vargen

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Vad bra att du kommit fram till att du vill sluta tänka på mat hela tiden. Kanske har du helt enkelt tröttnat? Det finns så mycket annat livet innehåller. Du har tagit ett första och helt avgörande steg för att bli fri från din ätstörning som du beskriver!
Nästa steg, tror jag, är att du berättar för dina föräldrar och att ni söker hjälp. Det kommer bli mycket lättare för dig när du får stöd och hjälp och vet att du är på rätt väg.
Hur mycket känner dina föräldrar till? För att du ska få hjälp måste de vara informerade. Och de kan också behöva hjälp för att veta hur de ska kunna stötta dig på ett bra och riktigt sätt.
Många gånger kan det kännas svårt att berätta av olika skäl. Jag vet inte hur det är för dig? Om det känns svårt kan en väg vara att först prata med skolkuratorn eller skolsyster? Kanske kan de på något sätt hjälpa till så det blir lättare att berätta? Jag tror också att du skulle kunna få bra tips och hjälp på ÄtstörningszonenUmo ger också en del tips.
Sedan när du berättat för dina föräldrar så kan ni söka hjälp på BUP eller en vårdcentral eller speciella enheter som bara behandlar ätstörningar.
Jag tänker att du nu tagit ett första och väldigt viktigt steg mot att bli frisk. Du har skrivit till oss och undrat hur du ska göra. Kanske behöver du ta någon kontakt för att få uppmuntran och gå vidare? Eller vågar du ta nästa steg alldeles själv? Jag tänker att du kan säkert få stöd av din skolkurator eller skolsyster i skolan eller på Ätstörningszonen. Du kan också ta kontakt med en ungdomsmottagning.
Det viktiga är att du känner stöd att fortsätta.
Lycka till!