Är det verkligen mitt fel att pappa slår?
Min pappa slog ner mig och fortsatte i flera minuter och låg och brottades. Jag kallade honom för ett könsord och det fick honom att bli våldsam. Det var han som startade allt, vi skulle fylla i ett papper till banken och då blev han sur och ville inte fylla på och så sa han att jag var en idiot som flyttade hem till min mamma istället för att bo med honom, och så tillsut så sa han att han "var ju ändå en usel pappa", och då sa jag "men var det då din fitta", och smällde igen dörren, då sprang han efter mig och tog strypgrepp och hoppa på mig och slog mig flera flera gånger på kroppen, och sparka mig i huvudet. Nu har jag polisanmält honom, vad lär hans straff bli? Vilken undom hade inte kallat sin pappa för en fitta när han förstör min vardag dagligen och säger alltid att allt är mitt fel hur det är mellan oss, att jag skiter i alla, att jag inte försöker. Jag är inte en våldsam person, jag använder nästintill aldrig svärord, men min pappa valde att han skulle SLÅ NER MIG när jag inte har gjort NÅGOT mot honom förutom att alltid hålla med honom att allt är alltid mitt fel. Är ditt verkligen mitt fel att alla ska kolla snett på mig då är det här en sån jävla äcklig värd som inte värd 5 öre att leva på.
L

BUP svarar:
Hej!
Det är absolut inte ditt fel att din pappa behandlar dig så här. Oavsett vad du gör eller säger så ska din pappa inte slå dig och inte heller tala till dig på det nedlåtande sätt han gör. Det är rätt och bra av dig att du gjort en polisanmälan. Det du beskriver i ditt brev är grov misshandel.
Vad för straff din pappa kan få är svårt att säga. Men för att straff ska utdömas kan det ibland krävas så kallad stödbevisning, det vill säga att någon annan också sett eller hört vad som skett eller att du visat upp märken eller skador för någon efter misshandeln. Om han inte döms på grund av att stödbevisning saknas, så är det inte detsamma som att han bedöms som oskyldig utan bara att hans skuld, som det kallas, inte är ställd utom allt rimligt tvivel.
Oavsett detta är din polisanmälan en viktig och riktig markering att din pappa gått långt över gränsen för hur han ska bemöta dig som förälder.
Detta eller liknande saker har kanske också hänt förut? Kanske det är anledningen till att du flyttar till din mamma? Det är bra att du gör det, för så här ska du absolut inte ha det.
De allra flesta som kan känna igen sig i din situation att ha blivit utsatt av en förälder kan också känna igen känslan av egen skuld. Känslan av att man själv på något sätt har orsakat övergreppet eller att man varit värd att bli behandlad på det här sättet. Det är ju också det din pappa sagt till dig. Men fastän det kan kännas så, är det inte så! Din pappa kan bli arg men han får därför inte förnedra dig fysiskt eller psykiskt.
Kanske har du redan nu kontakt med Socialtjänsten? Det är Socialtjänsten som kan hjälpa ungdomar i din situation genom att arbeta med familjen eller genom att hitta annat boende. Du kan där också få egna samtal. Du kan läsa på koll på soc vad Socialtjänsten kan göra.
Försök att inte anklaga dig själv. Du ska absolut inte hålla med din pappa i allt även om han själv tycker så. I din beskrivning av din pappas aggressivitet märks att han själv behöver hjälp för att bli en bättre förälder.
Försök också att inte oroa dig över vad hans straff kommer att bli. Det du kan göra är att berätta så öppet du som möjligt om vad som hänt emellan er. Och sedan får andra bestämma vad som ska hända. Ett straff kan hjälpa din pappa att tvingas tänka igenom hur han hanterar sin ilska och att bli motiverad att göra något åt det.
Det kan vara en hjälp för dig att tala med någon mer om dina tankar och känslor. Om Socialtjänsten inte kan ge dig en samtalskontakt så kan du kontakta ungdomsmottagningen i din kommun.