Gråter konstant när jag är hemma själv
Hej, jag mår skit, gråter nästan konstant när jag är ensam hemma eller så. Känner mig astöntig och att andra tycker jag är jobbig om jag ska berätta hur jag känner för dem. Jag vet inte hur jag känner så jag kan förklara men vet inte om detta är normalt eller nått. Är väldigt positiv och så allmänt men så fort jag kommer hem så bryter jag ibland bara ihop och gråter för ingenting och när jag har börjat är det svårt att sluta. Vad ska jag göra?
Lipsillen

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev och din fråga!
Du undrar bland annat om det är normalt att känna som du känner. Du berättar att du för det mesta är en mycket positiv person på dagarna när du är bland andra människor, men sen när du kommer hem och är mer för dig själv så blir du ledsen och gråter.
Jag känner ju inte dig så jag har svårt att säga något specifikt om dig. Men jag tror att det kan vara så att om man tänker att man måste vara glad och positiv hela tiden och att det är som att det är det enda som man tror blir accepterat av andra, så kan det nog bli kämpigt efter ett tag.
Det kanske också är en viss ansträngning att tänka att man måste vara så glad och positiv hela tiden. Och när den anspänningen släpper då du är för dig själv så kanske det är så att alla möjlig känslor behöver få komma fram. Du undrar över vad du ska göra för att det skall bli lite lättare för dig? Du har ju börjat redan när du skrev till oss. Det var ett första viktigt steg du tog. Nu kanske du ska försöka ta nästa steg mot att kunna må lite bättre.
Nu kanske du kan försöka prata med någon som du faktiskt träffar. Du kanske kan fundera över om det inte finns någon vuxen på din skola som du kan känna lite förtroende för och som du skulle kunna pröva att prata med. Det skulle kanske kunna vara skolkuratorn, skolsköterskan eller någon mentor. Du kan också pröva att kontakta ungdomsmottagningen där du bor. Där arbetar det vuxna som är vana vid att möta unga som tänker och känner som du.
Lycka till!