Känns som ingen bryr sig om mig
Hej bup.
Jag mår så dåligt och det blir aldrig bättre och jag önska bara jag mådde bra som det känns som alla andra gör. Har mått dåligt sen jag var 12 år är 13 nu men snart 14 så mer än 1 år. Det är så jobbigt och det blir bara värre och värre, jag har alltid ångest & fått panikångestattacker några gånger och det känns verkligen som man ska dö då & jag har ingen livslust kvar. Jag är nästan aldrig i skolan längre för mår så dåligt där och klarar knappt av det och mina föräldrar förstår inte det och blir bara sur när jag inte går & då mår jag dåligare och gråter alltid hemma & på lov & helger är jag alltid helt ensam i mitt rum för mig själv & gråter & mår dåligt. Har inga vänner direkt och känns inte som min familj gillar mig så mycket, jag är bara ett problembarn och det önska säkert att det fick ett annat barn istället för mig. I skolan så ska alltid folk kommentera taskiga saker om mitt utseende också och mår så dåligt över det och vill inte visa mig längre mår verkligen sjukt dåligt över mitt utseende och önska jag var snygg som verkligen alla andra är. Jag tänker alltid på kommentarerna de säger så länge och gråter de är så jobbigt. Har också huvudvärk som känns typ som feber varje dag fast är inte varm & det gör så ont  varje dag varit så i några veckor nu fast jag dricker och det gör också att jag är dåligare i skolan osv. Och det känns som mina lärare förväntas så mycket av mig och det är så jobbigt & är verkligen dåligt på allt i skolan & kommer säkert inte få någon framtid önska jag var ett A barn & efter skolan är jag också så trött så somnar direkt & plugga går bara inte kan inte koncentrera mig hemma och inte i skolan heller. Sen hemma har vi aldrig mat heller & det gör alltid så mitt humör blir jättedåligt & är alltid hungrig & när det gör äcklig mat & jag inte kan äta det säger det bara ”men svält då” men gör någon annan äcklig mat till dom blir dom jättesura.
Och mitt humör är jättekonstigt jag kan börja gråta över vad som helst från ingenstans och jag orkar bara inte må såhär😭
Har förrestwn pratat med mamma om det och hon brydde sig den natten men sen så har hon helt glömt bort det eller något för hon har inte nämnt ett ord om det så det är som att vi aldrig pratat om de hon bryr sig ju inte ens 😭 Har också pratat med skolkamrater men det bryr sig ingenting. Verkligen ingenting. Hatar min skola & alla där. Ingen bryr sig om mig heller. Pratar också med skolkurator men hjälper ingenting & samtalen är 25 min & man hinner knappt snacka & inget hjälper & känns som det aldrig kommer bli bättre. Orkar inte må såhär, det finns ingen anledning till att leva om livet ska vara såhär. Vill bara dö 😭😭😭😭😭

BUP svarar:
Hej!
Du har det svårt sedan en tid tillbaka. Du skriver att du inte har några direkta vänner. Det är tungt och tomt för att ha vänner är viktigt för hur man mår.
Du skriver också att du inte riktigt känner stöd hemma. Och att ni inte alltid har mat där. Hur kommer det sig? Har dina föräldrar stora egna problem som gör att de inte riktigt orkar med att ge dig den omsorg du behöver? När det är så kan Socialtjänsten på olika sätt ge familjen/föräldrar stöd så det kan bli bättre.
När man inte får det stöd av vuxna som man behöver, kan det ofta bli svårt att både skapa och orka med kamratkontakter. Det kan också bli svårare att koncentrera sig och hänga med i skolan. Då känner man sig lätt dålig över det också.
Då är det inte konstigt att du svänger i humöret, får ångest och gråter lätt.
Jag får intrycket att du behöver mer stöd av vuxna än du nu får, både hemma och i skolan. Det är bra att du talar med kuratorn. Men du säger att du knappt hinner prata. Jag håller med dig om att 25 minuter är litet när man ska försöka tala om svåra saker. Man kan behöva mer tid för att våga. För det är viktigt att du vågar berätta för kuratorn hur du känner dig och hur det är hemma och i skolan. Det är viktigt att du inte gömmer något som kuratorn behöver förstå för att kunna hjälpa dig. Tänk också på att det kan ta litet tid innan man ser resultat av samtalen.
Kanske dina föräldrar kan behöva stöd för att bättre kunna stödja dig. Du kan läsa på koll på soc vad Socialtjänsten kan göra.
Skolan kan kanske hjälpa dig mer med det som är jobbigt i skolan, både med inlärningen och med kontakten med skolkamraterna. Att stanna hemma från skolan kan kännas skönt för stunden men leder lätt till att man stannar hemma mer och mer och det kan bli svårt att gå tillbaka igen.
När man inte har det vuxenstöd man behöver, känns det som att ingen bryr sig. Men det behöver inte vara så. Vuxna kan ändå bry sig fast de inte alltid vet hur de ska göra.
Tala med skolkuratorn. Om hur du har det, hur du känner dig och också att du tycker tiden är för kort när ni träffas!
Lycka till!