Önskar en trygg person för att må bra
Hej!
Jag mår så sjukt dåligt att jag börjar få självmordstankar. Jag har varit med om så mycket som sexuella övergrepp, misshandel och lämnad utav nära personer till mig. Jag känner mig rädd, arg, ledsen och saknad. Jag gråter ungefär varje natt. Jag blir väldigt arg i skolan för ingenting och på dagen när jag är ensam så blir jag ledsen och tänker på självmord. Jag saknar många saker och personer. Jag känner mig rädd hela tiden, så fort jag ler så blir jag rädd att nån ska förstöra leendet för mig och när jag är ledsen blir jag rädd för att jag mår dåligt och då vill jag bara ut ur min själ. Jag är rädd att bli lämnad av min närmaste person som är både min pojkvän och bästa vän. Tanken på att bli lämnad av honom får mig att vilja skrika och gråta bara för att inte bli lämnad av honom. Jag rädd att få ont var som helst, typ det ända som stoppar mig från att döda mig själv är att jag är rädd att det ska göra ont. Jag känner mig väldigt osäker på mig själv när jag ute. Då kollar jag på alla personer sökandet efter en blick som får mig att må bra typ lite som att få en bekräftelse.
Jag är rädd att berätta för nån att jag har självmordstankar eftersom som att dem kommer säkert göra en stor grej av det vilket jag inte klarar av. Asså jag vill inte ha andra vuxna inblandade, Jag vill bara att det ska vara jag och en trygg person som kan få mig att må bra.
Så kan du tipsa mig vad jag ska göra?
För vill verkligen inte hamna i stora problem.

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Det låter som en bra och rimlig önskan du har att det ska vara du och någon annan trygg person som du kan prata med och kanske då kunna må lite bättre. Det är inte svårt att förstå att du känner som du känner när du har varit med om flera alltför svåra och jobbiga saker. Du har mycket som du är både arg och ledsen över. Dels att andra har utsatt dig för saker som man inte ska behöva vara med om och att du också har känt att du blivit lämnad ensam. Kanske när du verkligen behövt ha människor omkring dig.
Du skriver på slutet att du verkligen inte vill hamna i stora problem. Mot bakgrund av de saker du varit utsatt för och varit med om är det verkligen inte svårt att förstå att du känner dig orolig inför tanken på att försöka få hjälp. Du kanske är rädd för att du ska få stora problem, att du skall bli sviken på nytt och att du på nytt ska bli utsatt.
Samtidigt undrar jag om du inte också vet att du faktiskt behöver närma dig någon vuxen för att få hjälp. Fråga är då hur du ska göra. Du kanske kan försöka tänka att du tagit det första steget mot att få hjälp när du trots allt skrev till oss, vilket jag tycker var både modigt och bra gjort av dig.
Nu är frågan vilket ditt nästa steg ska vara med tanke på hur läskigt det känns för dig. Du kanske kan fundera på om det kan finnas någon vuxen på din skola som du skulle kunna känna lite förtroende för och som kanske kunde prata med. Det kanske skulle kunna vara skolkuratorn, skolsköterskan eller någon mentor. Då kan du kanske få hjälp med att tänka på om du behöver någon annan ytterligare hjälp.
Du kan pröva med att gå in på BRIS hemsida. Där finns det en flik som heter ”prata med en kurator”. Då kan du prata eller chatta med en kurator och kanske få hjälp med att komma vidare.
Du kanske också skulle kunna pröva att kontakta ungdomsmottagningen där du bor. Där jobbar det vuxna som är vana vid att möta unga som har det svårt. Nu har du tagit ditt första steg mot att försöka få hjälp. Nu kanske du kan försöka kämpa på och försöka ta nästa steg som kanske är att du faktiskt försöker prata med någon.
Lycka till!