När jag fyllt 18 år
Hej, är det värt att ta kontakt med bup pga problem med tex sömn, ångest, depression, eller liknande när man fyller 18 om Ca 2 mån?
Har skolkuratorer, skolsyster, psykologer osv alltid skyldigheten att göra en orosanmälan när de gäller psykisk misshandel?
Om man skulle berätta för tex skolkuratorn om tidigare självskadebeteende är de tvungna att kontakta föräldrarna?
E.J

BUP svarar:
Hej!
Tack för dina frågor. När du fyller 18 år förändras många saker. Du blir myndig och betraktas som vuxen.
Orosanmälan gäller bara barn så det finns ingen skyldighet att anmäla till socialtjänsten när du fyllt 18 år. Kanske kan de göra en orosanmälan nu innan du fyllt men det beror lite på hur de uppfattar "psykisk misshandel". Om du vill kan du själv ta kontakt med socialtjänsten.
Likaså är det svårt att veta hur skolkuratorn kommer att göra om de får veta om tidigare självskadebeteende. Gentemot föräldrar har skolkuratorn sträng sekretess, det vill säga hen får inget säga, men eventuellt kan hen göra en orosanmälan om det du berättar kan ge anledning till oro nu. Omöjligt att veta hur din kurator uppfattar det. Men när du fyllt 18 år kan ingen orosanmälan göras.
Sedan när det gäller BUP så är väl det enkla svaret att det är bäst och enkelt att ringa dem och fråga. Men svaret blir troligen att du ska ta kontakt med din vårdcentral för de problem du nämner. Du skulle också kunna pröva ta kontakt med en ungdomsmottagning.
Lycka till!