Känner mig obekväm och orolig hemma
Hej jag mår dåligt för min mamma trycker ner mig genom att prata om vad jag äter och om min kropp på ett dåligt sätt. Jag är inte överviktig men ändå så blir hon arg om jag inte åker till gymmet nästan varje dag. Hon kan säga saker rakt ut eller vara dryg och arg mot mig även fast jag inte gjort något eller ens sagt något. Onödiga kommentarer och sånt och säger att jag inte får gå klädd i vad jag vill som bikini för att jag har acne. Sen så är jag väldigt orolig och obekväm hemma inte bara pga min mamma utan också min pappa. Jag vågar Inge gå utanför mitt rum i shorts/linne eller kläder som visar mycket hud. Känner mig alldeles för obekväm för det finns tillfällen som han har tagit på min röv vilket jag tycker är jätte obehagligt. Jag är rädd att något ska hända men jag vet inte vad jag ska göra. Jag vågar inte ta hjälp av någon psykolog eller liknande det är därför jag kommer anonymt.
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Din pappa ska absolut inte göra så. Om det är möjligt för dig att markera att du inte tolererar det så gör det. Men kanske är det för svårt?
Det verkar som båda dina föräldrar använder sig av makt i samspelet med dig och det får dig att känna dig nedtryckt och förnedrad. Är de så också mot varandra? Eller är din pappa så mot din mamma som i sin tur gör så mot dig?
Det låter som du kanske har svårt att få stöd av din mamma gällande hur din pappa rör dig eller kan du kanske tala med henne?
Du behöver få tala med någon utomstående. Men du verkar rädd att det ska komma fram till dina föräldrar och att de då ska bli missnöjda med dig. Jag förstår att steget till att tala med någon utomstående kan kännas stort. Men det finns några saker du kan göra.
Du kan ringa till BRIS, barnens rätt i samhället för ett samtal med en kurator / psykolog där. Då kan du vara anonym. Gå in på länken BRIS och läs där hur du kan boka en tid för telefonsamtal. Där kan du känna dig fri att berätta och få råd hur du ska göra.
Du kan också läsa på länken Koll på Soc vad Socialtjänsten kan göra. Du kan själv ringa till Socialtjänsten i din kommun och få råd anonymt. Om du tycker det låter obehagligt med Socialtjänsten ska du veta att de är till för och bra på att hjälpa familjer där något är svårt.
Du kan också gå till Ungdomsmottagningen i din kommun. Där kan du inte vara anonym men du behöver inte tala om för dina föräldrar att du har kontakt där. När du inte är anonym har den du talar med en skyldighet att tala med dina föräldrar och /eller göra en anmälan till Socialtjänsten om något allvarligt, något som hotar din hälsa framkommer. Men du kan ställa frågor om den skyldigheten ser ut med den du träffar innan du berättar.
Mitt råd till dig är att stå på dig så mycket du orkar. Du vill inte att din pappa beter sig så här mot dig. Du känner obehag och blir rädd. Därför ska han sluta göra så. Du känner dig nedtryckt av din mamma som ofta klankar ned på dig. Hon ska inte heller göra så. Du behöver att dina föräldrar ger dig stöd och uppmuntran för att du ska må bra.
Ta mod till dig och tala med någon. Det är alltid svårare att hitta sitt mod när man känner sig nedtryckt och förnedrad. Man börjar tveka om sitt eget värde och sin rätt att säga ifrån.
Men ditt mod finns där ändå. Annars hade du inte skrivit ditt brev till oss.
Lycka till!