Varför måste man tala med någon mot sin vilja?
Hej, jag är 17 år och ska nu tydligen börja gå på bup och sådant. För någon vecka sen bussade min kompis polisen på mig och fick åka till en akutenhet. Var tvungen att berätta för mina föräldrar hur jag kände, vilket jag inte känner är bättre för mig. Jag har alltid avskytt att prata om mina känslor och problem, och att mina föräldrar ska bli involverade har fått mig att må mycket dåligare än innan. Inget fel på mina föräldrar eller något, men att de är så involverade är extremt jobbigt. Att det "kommer kännas bättre sen" vet jag inte är sanningen för mig. Man har verkligen inget val än att bara gå på dessa läkartider och träffa massor av psykologer va? Jag blir 18 om bara 1 år, och då kommer jag genast att bryta mina föräldrars del i detta. Kanske sluta prata om det helt och hållet och låtsas som att inget hänt. Vet att det låter konstigt att inte vilja prata om sina mentala problem över huvudtaget, men det är så min situation är. Varför måste man göra detta mot sin vilja? Kan man inte bara få bli lämnad ifred? Om man ändå ska dö någon gång ser jag ingen poäng i något
Trött människa

BUP svarar:
Hej!
Du säger att du alltid har haft en motvilja att tala om dina känslor och problem och att detta att dina föräldrar nu blivit insatta och i hur du mår fått dig att må sämre än förut.
Det låter som att du och dina föräldrar inte brukat tala så mycket om känslor. När man är ovan vid det kan det kännas konstigt när man gör det. Inte bara konstigt utan skrämmande, som att vara tvungen att göra våld på sig och känna sig utlämnad. Det kan också vara svårt att riktigt veta vad man känner.
Så varför måste man då tala med någon när det känns så svårt? Måste man verkligen tala med en massa psykologer? Är det inte bättre att inte prata och låtsas som inget har hänt?
Man måste inte, men det kan vara till stor hjälp. Något har hänt dig. Något så allvarligt att din kompis ringt polisen och du åkte till akuten. Jag vet inte vad som hänt men kanske mådde du så dåligt att du försökte göra dig själv illa? Du har en bra kompis som larmade.
Du blev tvungen att berätta för dina föräldrar hur du kände dig. Det som är bra med det är att de då har chans att ge dig stöd som föräldrar så du inte ska behöva må så dåligt igen. De kan kanske bemöta dig på något annat sätt än hittills som gör att du mår bättre.
När man ska hjälpa dig att må bättre är det du känner och tänker det allra viktigaste. Utan dina egna tankar och känslor kring din situation och ditt liv famlar både dina föräldrar och alla psykologer (jag tror inte de är många) när de ska försöka förstå och förändra din situation. De behöver din hjälp.
Du själv kan också bättre förstå varför du mår som du gör. Att dina känslor inte är konstiga utan naturliga reaktioner på det som händer omkring dig och hur du tänker om det. När man inte själv förstår vad man känner kan man annars lätt bli rädd. Men det går att förstå vad känslor kommer ifrån och varför de fortsätter finnas. Då kan man också se vad som behövs för att må bättre.
Det är inte bra om du upplever samtalen som något som gör dig utsatt. Du ska känna att du kan bestämma själv vad du vill och inte vill säga. När du kommer till BUP kommer du att träffa människor som vet att det är svårt att prata. Försök säga hur du tycker att det är att prata om känslor. Att du helst vill slippa. Den du talar med kommer att förstå.
Ibland vill man tala med någon själv utan att föräldrarna är med i rummet. Är det så för dig så kan du säga det också.
Eftersom något allvarligt ändå har hänt kan du kanske inte bestämma att inte prata alls. Men du kan ändå säga hur du vill ha samtalen.
Någon har sagt att det kommer att kännas bättre sedan. Det hoppas jag också. Men det kan ta litet tid innan det känns så. Det är inte lätt att lösa svåra saker på bara ett eller ett par samtal.
Försök tänka på att samtalen är till för att du ska må bättre!