Rädd för män
Hej, jag är en tjej på 11 år fyller 12 snart. Jag är typ rädd för "äldre" män, typ runt 20-33 års åldern, för att min pappa inte va så snäll mot mig. Han har kallat mig massa olika saker, skrek på mig hela tiden som 5-6 åring så att jag började gråta, tog tag i min arg så att jag fick stora blåmärken, skrattade åt mig när ja ramlade, en gång ramlade jaga stukade handleden och han stod bara bredvid o skrattade. Enligt han gjorde jag alltid fel. Och mina syskon kunde tex få en jättefin tröja medans jag fick en jätteful. Såhär höll han på tills för ca 1-2 års sedan då jag bröt kontakten med honom. Jag har fortfarande inte berättad detta för nån. Vet inte vad jag ska göra, jag har tex flera lärare som e i den åldern som e killar och jag hatar att ha lektion med dom. Vad ska jag göra för att inte vara rädd längre?

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Det låter som att du verkligen får det svårt med hur du har det. Finns det ingen vuxen som vet hur du har det? Du skriver att du brutit kontakten med din pappa så jag antar att du istället bor med dina mamma.
Vet din mamma vad du har varit med om och hur det har påverkat dig så att du idag är rädd för män 20-30-årsåldern? Kanske ska du göra ett försök att berätta för din mamma om hon inte vet. Då kan ju ni sedan tillsammans prata med din skola om det som blir jobbigt för dig.
Jag tycker också att du ska fundera på om du inte ska söka upp skolkuratorn på din skola och berätta för hen om hur du har det och det som blir skrämmande för dig. Kanske kan skola hjälpa dig att göra en del anpassningar för dig så att du under en tid kanske kan få några andra lärare. De kanske också kan hjälpa dig att prata om vad du har varit med om och hur det har påverkat dig. Då kan det nog bli så att din rädsla kan minska och så småningom försvinna.
Om du får hjälp av till exempel skolkuratorn med att prata om det du skriver om i brevet och som du har varit med om, så brukar det kunna vara så att man efter ett tag inte behöver känna sig lika rädd längre. Det var som sagt jättebra och modigt att du skrev till oss och berättade om dina upplevelser. Nu ska du försöka prata med någon som du faktiskt träffar. Om det känns svårt för dig så kan du ju visa dem brevet du skrev till oss. När man läser ditt brev så är det inte svårt att förstå hur kämpigt du har det och att du behöver få hjälp.
Lycka till!