Vill inte vara i vägen eftersom min pappa har en depression
Jag har börjat mått ganska dåligt på senaste tiden, men jag vet ju inte varför? Allt känns bara jobbigt och jag kan behöva vara hemma från skolan. Jag vågar inte säga nått till mina föräldrar för jag har aldrig pratat om känslor och jag har heller inte behövt det då jag inte känt såhär förr. Sen vill jag inte vara i vägen eftersom att min pappa har en depression och det är mycket med det just nu. Vill prata med tex kuratorn och berätta för min mentor men vet inte vad jag skulle säga och hur jag skulle göra det.
A

BUP svarar:
Hej!
Tack för att du hörde av dig till oss med dina funderingar.
Att du inte riktigt vet anledningen till att du börjat må sämre är faktiskt väldigt vanligt, kanske vanligare än många tror. Men det är inte heller någonting som du behöver kunna förklara eller veta när du nu tänker på att börja ta hjälp. Att också kunna få hjälp att förstå mer om sig själv och sina reaktioner ingår i att man tar hjälp.
Att ni hemma i familjen inte varit så vana att prata om känslor kan ibland föra med sig att man ibland känner sig lite ovan att prata och uttrycka sina känslor inför olika saker. Så kan det vara för många barn och unga och det är en sak som du kan öva sig på att utveckla hos dig själv - om du själv vill och önskar det.
Ibland träffar man vänner som man istället kan vara mer öppen med och på så sätt blir mer van att prata tillsammans om hur man kan känna inför olika saker i livet och i sina relationer till andra. Hur ser det ut för dig i dina vän relationer - känner du att det finns någon som du har förtroende för och brukar kunnat prata lite mer öppet om dina känslor?
Om du just nu inte tycker att det känns som du kan eller vill prata om hur du mår med dina vänner så kan du, om du vill, få stöd på annat håll kring det - till exempel genom en kontakt via Tjejzonen.
Tilia är en annan stödförening som stöttar ungdomar som inte mår bra.
Det faktum att din pappa nu mår dåligt och drabbats av en depression är också en sak som väcker känslor och frågor. Du nämner också att du känner det som att du inte vill vara i vägen hemma. Det är väldigt vanligt att reagera så som du uttrycker det.
När du går till kuratorn så kan du säga vad du känner och som du berättar här för oss. Du kan säga att du börjat må dåligt senaste tiden, utan att du riktigt vet varför och att du skulle vilja komma och prata om det.
Du kan också nämna att din pappa inte mår så bra just nu och är deprimerad.
Då tror jag att kuratorn kommer kunna vägleda dig genom några samtal, så du kan få olika råd och ni tillsammans kan prata igenom vad du kan behöva för typ av stöd för att du ska kunna må bättre igen.
En annan väg för dig att söka en egen samtalskontakt är genom ungdomsmottagningen. Där finns kuratorer som ger samtalsbehandling.
Varmt lycka till- det kommer gå bra!