För mig är det bara HELT omöjligt att söka hjälp
Hej,
alltså jag har just sökt till gymnasiet och är glad över mitt val som är naturbruk-djur/djurvård. Typ taggad på att fortsätta plugga nu även om jag är skoltrött nåt enormt.
men problemet är det är också i annan kommun vilket betyder att jag kommer bo på internatet..och bor såpass långt bort så får vara kvar de flesta helger också..
problemet i det är att jag mår psykiskt dåligt och har självskadebeteende.(med mera).. och undrar om de ändå kan vara bra att gå där då? För «ingen» i min familj vet om nåt av mina problem som pågått sedan så länge jag minns, pga olika saker, och skar mig första gången i 5an så drygt 5 år sedan men hade liksom ett annat sj/beteende innan de..
Jag sökte dit för att de är det jag vill göra och mår bättre runt djuren och mår inte  bra hemma så tänkte att de kanske kan hjälpa mig då jag som sagt mått dåligt länge men inte lyckats söka eller få hjälp. ”Sökte” hjälp hos en skolkurator för ett tag sedan men det ledde ”bara” till en orosanmälan och kallelse till möte, men vi inte aldrig dit å fick ej fler kallelser så de sket sig.. och gick inte ens tillbaka till kuratorn efter det, snart ett år sedan jag var där och halvår sedan vi skulle åkt på mötet.. för mig är det bara HELT omöjligt att söka hjälp, jag vet att jag behöver det, men antar att det blir svårare ju längre man varit ”själv” i det eller om man har ”trust issues” ?
kan ju dock kanske vara bra om jag försöker igen på nya skolan å prata me kurator/skolsköterskan eller jouren på internatet osv¿ men kommer säkert vara samma där att jag inte kan..
men nu övertänker jag bara nåt enormt över om det var ett bra, eller dåligt val.. för har ingen aning.. samtidigt tycker inte mitt negativa jag att jag förtjänar att gå linjen jag vill gå?...
Maria

BUP svarar:
Hej Maria!
Jag tycker det är helt förståeligt att du nu har en del dubbla känslor inför ditt "nya liv" på en ny ort och i en ny skola. Men det är jättebra att du har fattat ditt beslut och att du känner dig både glad för ditt val och taggad att (trots vissa svårigheter) fortsätta att plugga. Jag tror det är helt rätt av dig att lyssna på dina instinkter att du mår bra av att ha djuren omkring dig, så det kommer att funka för dig.
Men, det finns vissa men här. Du har länge haft självskadebeteende och har inte fått hjälp, fast du har sökt hjälp. Det är verkligen beklagligt - för att inte säga ganska hemskt - att man lät det hela rinna ut i sanden när du och din familj inte gick på det möte ni var kallade till.
Kuratorn eller den person som ni skulle ha träffat borde ha följt upp varför ni inte kom och hur ditt behov av hjälp såg ut då. Visst var det inte heller så bra att du inte gick tillbaka till kuratorn, men jag förstår hur det är när man tappar förtroendet. Det blir svårt då, förstås.
Det framgår ganska tydligt av ditt mejl att du inte har en familj som stöttar dig speciellt mycket och att du därför har ”trust issues”. Du lyckades att hemlighålla inför dem att du har en hel del problem. Du tyckte uppenbarligen inte att du kunde anförtro dem.
Sorgligt, men tyvärr är du inte ensam om inte ha det stöd hemma som alla barn behöver.
Men jag tycker du nu är inne på rätt spår. Jag vill bekräfta att det är bra om du återigen söker hjälp på den nya skolan. Försök att lägga ut lite tilltro till de vuxna som kommer att finnas på den nya skolan och på internatet.
Jag misstänker att du inte är den första ungdomen de möter med sådana problem som du har.
Tänk på att det är helt naturligt att ha motstridiga tankar och känslor inför att man öppnar för ett helt nytt kapitel i sitt liv. Det är jättemycket man inte vet än, det är jättemycket som väntar (och samtidigt många nya chanser) många nya möjligheter.
Du har lyssnat på dina känslor att du mår bra av att vara bland djur och denna skola ger dig det du önskar. Lita på denna självkännedom när du tvekar.
Tills du kommer dit och söker hjälp där på plats, kan du få stöd och mer uppmuntran på nätet om du går in på tjejzonen.se. Du kan chatta där anonymt med någon som lyssnar och ger råd om allt som du har på hjärtat.