Har grov ångest och ingen har gett mig hjälp
Hej, jag är en tjej på 14 år. Jag har det jätte jobbigt med mitt mående, mild självskadebeteende, ångest (grov ångest), kanske kanske kanske känns det som om jag även har någon slags ätstörning. Det börjar påverka min vardag, skolan, familj och vänner. Mått såhär i flera år men ingen har förstått och gjort något förrns i höstas då min bästa handledare (klasslärare) märkte på mig att något var fel och gjorde en anmälan till Soc.
Allt har bara gått utför, ingen har gett mig hjälp även om allt började med att jag faktiskt mådde dåligt om hur mitt hemma-liv hos min pappa är. Mamma och pappa har sedan jag var 1 1/2 varit bosatta på olika håll i orten vi bor.  De har alltid haft dålig kommunikation så de blev skickade till familjemottagningen.Men ingen tänkte på mig, att jag kanske behöver hjälp.
Försöker förklara för mamma att jag har ångest, specifikt döds-ångest och självmordstankar men hon tycker jag ska gå till min skolkurator som jag vart hos tidigare men inte förstod mig. Hon tycker det är konstigt och blir orolig över att mina betyg sjunker men inte det faktum att jag vill ta livet av mig eller att jag inte orkar längre. Snälla behöver råd, vet inte vad jag ska göra, jag orkar inte längre. Ingen förstår.
Det känns som om jag inte fungerar längre, en bättre förklaring. Det känns som om att jag långsamt försvinner, eller drunknar i mig själv.
Orolig 14 åring

BUP svarar:
Hej!
Så bra att du tog steget att höra av dig när du fortsatt må så här dåligt.
Problem med ångest kan ju ofta hänga ihop med flera olika saker. Därför kan du behöva få stöd och hjälp genom flera olika saker.
Som du själv nämner så kan det vara olika problem hemma i familjen som gör att man börjar må dåligt. Det är inte alls ovanligt att det kan vara precis så - men sedan kan det alltså vara andra saker som också gör att man fortsätter må dåligt.
Därför var det ändå rätt gjort av din klasslärare att göra en anmälan till socialtjänsten när hen såg att du inte mår bra och det är svårt för dig hemma.
Det låter också som ett viktigt steg att dina föräldrar började gå och ta hjälp i sin relation och föräldrasamarbete. Man vet att föräldrars problem ofta kan göra så att barn och ungdomar mår dåligt - så det är bra att de försöker minska sina problem så det inte ska påverka dig lika mycket hemma.
Du har också gjort helt rätt som både försökt prata allvar med din mamma om hur du mår, och gått och försökt ta hjälp av skolkuratorn. Det är verkligen starkt gjort av dig.
Men jag håller helt med dig om att du nu behöver få ta nästa steg med egen hjälp mot din ångest och som du känner påverkar dig så här mycket.
Genom ungdomsmottagningen så kan du få hjälp med en egen samtalskontakt hos en kurator som ger samtal och behandling till ungdomar. På ungdomsmottagningens hemsida så kan du läsa mer om problem med ångest och nedstämdhet hos ungdomar och hur du kan få hjälp med det.
En annan väg är att du och din mamma kontaktar din BUP-mottagning för råd om fortsatt hjälp. Jag skickar med information från BUP om hur kontakt med BUP går till och vad man kan få hjälp med genom BUP.
Även om saker stundtals säkert känns både hopplöst och svårt för dig att orka stå ut med, så vill jag skicka med dig hopp om att saker verkligen kan bli bättre igen.
Det finns bra hjälp att få för ungdomar som lider av ångest eller andra problem.
Många i din ålder hör av sig till oss om liknande problem som du berättar om - så du är inte alls ensam om att kämpa med det här - och du kan också få bra hjälp så du kommer kunna må bättre igen.
Var rädd om dig och ge inte upp!