Är BUP rätt ställe för mig?
Hej jag undrar om BUP är rätt ställe för mig att få hjälp på. Jag känner att jag haft sociala problem i många år men bara tänkt att det är sådan jag är som person. Men jag mår riktigt dåligt över det och undrar om det finns hjälp att få.
Jag tycker det är riktigt jobbigt att träffa nya människor. Men det går i vågor. Oftast är det inte nya människor som är jobbigast utan att föra konversationer i skolan osv. Att prata med lärare och tex släktingar är sjukt jobbigt. Tycker att det är sjukt pinsamt också eftersom jag ofta är "blyg". Men jag vill inte kalla det blyghet eftersom jag inte är liksom blyg. Vet inte hur jag ska förklara detta fullt ut för det går i vågor hela tiden. Men det är mer som obehag och tillbakadragelse.
Jag känner mig ensam och att ingen förstår mig, jag har försökt att förklara mina problem förut för både mina föräldrar, kurator och vänner. Har mindre depressioner, små ätstörningar, ångest då och då och stressar ofta mycket. Gick hos en kurator på um förra året vilket hjälpte mig lite men efter ett tag kände jag ett obehag att gå till kuratorn och ljög till att allt var bra och att allt hade löst sig för att slippa gå dit.
Undrar alltså om jag kan få hjälp på BUP. Är rädd att jag ska göra samma sak som jag gjorde på um. Känner att BUP kanske förstår mig bättre än vad kuratorn på um gjorde.
Orolig

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
När jag läser ditt brev tycker jag att du tänker helt rätt. Jag tror att det vore klokt av dig att kontakta BUP. Och jag tror absolut att du kan få hjälp där!
Jag tycker att du ska prata med dina föräldrar igen, och säga precis som det är och säga att du vill att de ska hjälpa dig att komma i kontakt med BUP. Eller ring själv till BUP, om du tycker att det känns OK? (du kan såklart också be någon annan vuxen som du har förtroende för). Om du kan tänka dig att ringa, men inte vet vad du ska säga, så kan du ju alltid läsa upp ditt brev! Jag tycker att du på ett väldigt bra och tydligt sätt beskriver hur det är för dig!
Jag vet inte vad din ”blyghet” består i, men jag vet att det påverkar oss mycket och ofta negativt när det sociala inte fungerar. Så jag tycker att det är mycket viktigt att ta på allvar. BUP kan hjälpa dig att kartlägga och förstå vad som blir jobbigt och på vilket sätt det blir svårt. När man vet mer om det, är det också lättare att se vad man kan göra åt det. Men jag tror också att det är viktigt att du vågar vara helt ärlig. Utan att du berättar, så kan man inte veta hur man bäst hjälper dig.
Eftersom jag inte träffat dig, kan jag absolut inte uttala mig om huruvida du uppfyller kriterierna för någon diagnos. Men jag har valt att bifoga info kring diagnoser där det sociala blir svårt, jag hoppas de blir till hjälp för dig i att förstå dig själv.
Men du, vänta inte. Utan sök hjälp nu!