Har börjat känna mig ful och värdelös
hej, jag är en tjej som ska fylla 14. Just nu har jag kommit in i en period där jag känner mig värdelös, äcklig, tjock, ful och att hela jag är dålig. har alltid haft dåligt självförtroende men nu på senaste har det blivit värre, jag har mått såhär innan och dessutom skurit mig. Jag slutade skära mig men känner en känsla att jag bar vill förstöra mig själv. Har daglig ångest som gör att jag får svårt att andas och känner ett tryck på bröstet och är konstant trött. Vad är det för fel?

BUP svarar:
Hej!
Jag blev glad att läsa att du skrev "har just kommit in i en period där jag". Det betyder att det finns en början och ett slut eller hur?
Att det kommer förändras och att det finns möjligheter att ditt självförtroende kan stärkas. Att du börjar gilla dig själv lite mer, eller i alla fall inte är så aktiv att söka fel eller brister.
Nu mitt i din period är du negativ och kritisk då du ska beskriva vem du är. Du använder ord som äcklig, värdelös, tjock och ful.
När jag såg att du är 13 år så tänkte jag på en gång: - Kan det handla om att du blivit tonåring?
Det behöver inte vara en förklaring för "allt" men en liten bit i pusslet kan det vara. Tonåren kan vara en turbulent tid för vissa.  Jag vet inte hur det är för dig men det du beskriver skulle kunna vara början på tonårsperioden som du är uppe i.
Om du kollar på dina jämnåriga klasskamrater så har säkert någon eller några kommit in i puberteten, med allt vad det innebär. Kroppen ändras och att vara tidig eller sist brukar vara jobbigt. Intresse runt smink, mode och utseende brukar vakna om det inte redan gjort det innan.
Jag vill ge dig beröm för att det var fantastiskt bra och starkt jobbat att du klarade av att sluta göra dig illa. Otroligt bra!
Nästa gång du ställer dig framför spegeln börja med att berömma dig själv för att du fixat det.
Du beskriver svårigheter att andas, en trötthet, tryck över bröstet och en känsla av att vilja sabba för dig själv.
Om du inte har sökt hjälp tidigare och pratat om den ångest du känner, tycker jag att det är dags för dig att ta steget och söka hjälp.
En bra start och ett tips från mig är att söka upp din kurator på skolan. Frågan du funderar på och som du ställer till oss på frågelådan: "Vad det är som är fel?"
Den frågan är en bra start för ett samtal med kuratorn. Just att sitta ner och sortera i det som du beskriver som svårt och ett problem för dig, brukar hjälpa.
Att du får höra att det du tänker och känner är vanliga tankar som du delar med många andra som kommer till kuratorn.
Att det finns hopp om förändring till det bättre.
Lycka till och ta hand om dig.