Mina tankar på mat har gjort mitt liv till ett fängelse
Hej! Jag är en tjej vid 12 års åldern som har en ätstörning. Jag har haft det i 3 månader och det har blivit jobbigt nu. Allt började med att jag åt mycket en kväll, sen så sökte jag på internet hur man äter mindre men dessa tips funkade inte, så jag gjorde på egen hand. Jag åt så litet jag bara kunde. Jag var så fixerad över hur litet jag ska äta och hur jag ska se ut. Varje gång jag kollar mig i spegeln så ser jag en tjockis, trots undervikt och att alla säger att jag är smal. Men när vi kom tillbaka till Sverige så började jag banta ännu hårdare. Jag åt ännu mindre och tränade ännu mera, kanske 2-3 gånger om dagen i timmar. Jag har svårt att sova och koncentrera mig i skolan. Jag fryser hela tiden och jag har fått väldigt torrt hud. Jag har gått ner ca 6 kg och jag blir inte ens nöjd. Jag tycker att jag är tjock fast alla andra säger att jag är smal, underviktig, att jag behöver gå upp i vikt och att jag äter jättelitet. På vardagarna äter jag en jättelitet frukost, skippar skollunchen och äter mest grönsaker till middag. Jag dricker aldrig juice, mjölk, läsk etc för att det är mycket kcal. Jag dricker endast vatten och te utan mjölk. Jag räknar inte kalorier men jag gissar att jag äter mellan 3-400 kcal om dagen och det är asmycket för mig. Varje gång jag äter litet mer än det jag ska får jag grovt ångest och blir snabbt deprimerad. Jag har inte berättat det för någon och har börjar isolera mig mer från min familj och från mina vänner. Om jag ej lyckas med en träning så ersätter jag träningen med någon annan slags träning, och dom dagar jag äter godis äter jag extra lite under dagen och tränar ännu hårdare för att bli av med mina godis kalorier. Jag äter iallafall nyttigt resten av dagarna och på helgen så fastar jag typ. Jag brukar vakna tidigt på helgen och ljuga för min familj att jag har ätit frukost, jag hoppar alltid över lunchen och äter aldrig mellanmål. Jag äter mest grönsaker och fisk till middag och äter långsamt och typ petar med maten. det brukar hända då och då att jag är ensam i köket och att jag hetsäter stora mängder onyttig mat utan medvetande och då får jag ännu grobart ångest. Om jag äter mellanmål eller småäter så blir jag less på mig själv och får självmordstankar. När mina föräldrar frågar varför jag typ inte äter någonting så brukar jag säga:” jag åt mycket till lunch och jag åt ett äpple innan middagen, därför pekar jag inte med middagen” fast jag ljuger egentligen. Jag äter inga kvällsmål heller. Jag äter inte heller varje gång jag är med mina kompisar. Såhär kan min dag se ut t.ex:
frukost: en fullkornsmacka/smörgås med lite pålägg som nötsmör, smör, ost, kalkon, fisk, keso mm...
lunch: inget
mellanmål: inget
middag: litet grönsaker och pyttelitet mat
såhär kan min helg se ut:
frukost: inget
lunch: inget
middag: lite grönsaker och pyttelite mat.
snälla hur ska få stopp på detta, det har börjat att bli jobbigt, jag hatar det!! Snälla hjälp! Mitt liv är som ett fängelse 😭😭😭
Ätstörning

BUP svarar:
Hej!
Avslutningen på ditt brev gav mig hopp och jag blev glad att läsa att du högt och ljudligt ropar på hjälp. Bra att du inte orkar vara i detta fängelse längre!
Fantastiskt bra att du önskar en förändring och vill ha ett stopp för det liv du just nu lever.
Ett liv där du är alltför upptagen med tankar runt mat. Ett liv där du kanske inte tänker på något annat än just mat, vikt, träning och kaloriintag.
Väldigt klokt av dig att förstå att detta inte är en bra väg att gå och att du behöver hjälp.
Din egen motivation är en viktig framgångsfaktor. Så är du motiverad kommer du att lyckas. Att du har ljugit för dina föräldrar när det handlar om ifall du ätit eller inte är ju överspelat, men om du verkligen vill få hjälp behöver du ändra på just detta.
Du behöver börja tala sanning och vara så öppen med vad du tänker och känner. Du kommer behöva stöd, omtanke och kärlek av dina föräldrar, så låt dom vara med bjudna på resan.
Du skulle tillsammans med dina föräldrar behöva söka upp den vårdcentral du tillhör eller kontakta din skolsköterska. Om du inte fått i dig tillräckligt med näring den senaste tiden är det viktigt att göra en hälsokontroll.
Ta reda på hur din kropp mår och även hur du mår psykiskt. Kropp och knopp.
Ett tips är att ta med dig ditt fina brev och be din skolsköterska eller husläkare att läsa det.
Det vore naturligtvis bra om du även lät dina föräldrar läsa brevet och kanske svaret från frågelådan om du gillade det. Men ditt brev är det viktigaste.
Prata med dina föräldrar och ta hand om dig.
Avslutningsvis ett stort lycka till.