Har panikattacker och sover dåligt
Hej. Jag är en 15, snart 16 åring som har haft ett problem väldigt länge. Det började i 7:an när jag kände att jag inte orkar gå till skolan längre ( har alltid haft mycket frånvaro på grund av medicinska problem).
Så jag började träffa kurator. Det kändes bättre ett tag (ungefär fram till slutet av 8:an), men sen började det igen. Sommaren 2019 blev min syster sjuk (psykiskt och fysiskt) och det påverkade mig väldigt mycket. Det var då jag verkligen började må skit dåligt.
Har nu måt så här sen oktober 2019, har panikattack, skit mycket ångest, sover dåligt och har konstant smärta i ryggen och bröstet. Jag har sökt sjukvård för smärtorna flera gånger men de hittar inget fel.
Jag tror att det är något mer och att jag kanske behöver medicinsk hjälp. Vet inte hur jag ska berätta för föräldrarna, brorsan och syrran att jag mår dåligt.
Jag kan inte kontrollera känslorna och tankarna längre. Vad ska jag göra?

BUP svarar:
Hej!
Så himla kämpigt både du och din syster verkar ha haft det med olika hälsoproblem. Det är inte ovanligt att man påverkas mycket av hur andra i familjen också mår.
Men nu mår du sämre och det låter verkligen som du har det jobbigt med ångest och med sömnen. Därför var det bra att du hörde av dig till oss med dina funderingar och din fråga vad du kan göra. Det är också bra att du redan har varit och kollat upp din hälsa på vårdcentralen.
Jag vet inte hur du har känt det, men ofta så kan man hamna i att man inte vill oroa eller vara till besvär för familjen om någon annan mått dåligt och varit sjuk i familjen. Det är vanligt att kunna känna så.
Då kan de känslorna ibland göra att det känns svårt att berätta om hur man själv mår hemma. För även om det kanske känns jobbigt att ta upp det här för dig, så är det ju egentligen något bra att du vill ta hjälp för att må bättre. Du kan ju inte heller rå för att du mår som du gör, så du ska inte behöva känna någon skuld i det.
Jag tror dina föräldrar kommer tycka att det känns bra och viktigt för dem att få veta hur du mår och att du kan gå till dem när du behöver det - som nu.
När man får mycket ångest och panikångest är det vanligt att få ont i kroppen på olika sätt. Det är också vanligt att man kan få mycket oro över det man känner i kroppen. Jag vet inte om det var det du menade när du nämnde att du kanske behöver medicinsk hjälp?
Det är också väldigt vanligt att oroskänslor i kroppen gör att det blir svårt att kunna slappna av och sova. Det leder ofta till en negativ spiral där för lite sömn ofta gör så man mår ännu sämre. Men allt det här kan du få bra hjälp för.
Det finns olika tips för att hantera sin oro och olika avslappningsövningar som du kan pröva på Snorkel. De har också en app med olika avslappningsövningar som kan vara hjälpsamma som ett steg på vägen.
Via vårdguiden1177 så finns olika mottagningar som ger hjälp till ungdomar med psykologisk behandling vid ångest.
Du och dina föräldrarna kan kontakta någon av dem för hjälp med bedömningssamtal. Då kommer ni få råd om vilken behandling eller annat stöd som kan hjälpa dig att må bättre igen.
En annan väg för dig att få hjälp med samtal är genom ungdomsmottagningen där du kan söka en egen kontakt.
Varmt lycka till!