Vill bara vara normal igen
Jag har ett stort problem som gör att jag ar inte varit i skolan och ute lika lätt de senaste två månaderna. Allt går bara ner åt. För ca 2,5 månader fick jag plötsligt tankar om att jag måste gå på toa hela tiden. Jag ignorerade det men det försvan aldrig. Jag kan inte gå ut längre pga det annars får jag panikångest och skuldkänslor för jag vet inte vad det är för fel på mig. Vi kollade upp det och gjorde ett prov efter 2 veckor men det visade inget så de sa bara att jag inbillade mig. Mamma och pappa säger att jag skolkar och mamma gråter över att jag inte vågar gå till skolan. Jag vet att detta låter dumt men jag vill bara kunna va ute med mina vänner igen. Jag vill slippa att få panikångest av att vara ute. Känner mig fångad. Jag hatar att jag inte kan berätta för mina vänner vad det är för fel på mig. De säger bara att jag ska kämpa för deras skull men jag har inte bara ångest utan det är något fel på mig. Jag vet inte hur jag ska få hjälp. En vecka innan detta hände en annan sak. Jag mår väldigt dåligt över det och om jag skulle berätta för mina föräldrar skulle de överreagera men de två kompisar jag berättat det för tror inte jag påverkades så mycket av det. Det var inte allt utan det är så mycket mer jag hatar med migsjälv just nu. Vad jag än gör så är det någon som tycker att jag är svag. Någon jag gör besviken. Jag vet att jag inte förtjänar dom men jag önskar att jag var normal och kunde gå ut och träffa dem. Jag kan ju inte heller berätta så de tror bara att jag är svag. Jag har börjat skära mig djupare och djupare och jag vill inte sluta för det hjälper så mycket. Jag känner mig inte som migsjälv längre och om inte detta försvinner vet jag inte om jag orkar detta mer. Det är som en parasit som sitter iannandör mig. Som en demon. Jag hatar migsjälv och just nu hatar nog de jag bryr mig mest om mig med. Jag har gjort så mycket fel. Har lovat så många gånger men det funkar inte. Jag vill bara vara normal igen. Hur ska jag få hjälp och kan jag äns få hjälp? Ingen annan har detta problemet och jag vill inte leva såhär längre. Det blir bara värre och värre och jag förstör abra mer och mer.
Äcklig

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev.
Vilken besvärlig situation du hamnat i och vad bra att du skriver hit för att få hjälp. Allt verkar ha börjat med att du fick tankar att du måste gå på toa hela tiden och om du försöker gå ut får du panikkänslor och skuldkänslor. Liknande ”konstiga” tankar som liksom kommer tvångsvis är det många som får och ibland går det att förstå hur de uppkommer men många gånger inte. Det är inget ovanligt problem och det finns hjälp att få. Som du så väl beskriver kan tvångstankar och tvångshandlingar få allvarliga sociala konsekvenser. Du kan inte gå ut, gå i skolan och träffa kamrater som vanligt.
Försök att inte anklaga dig själv, hata dig själv eller känna dig äcklig o.s.v. Du har inte valt detta utan det har snarare drabbat dig. Försök också hitta på andra sätt att hantera din ångest än att skära dig. Som du märker är det lätt hänt att du måste skada dig mer för att det ska hjälpa. Försök stoppa denna utvecklig genom att avleda dina tankar på annat. Det finns många sätt. Du kan hitta på egna sätt som fungerar för dig. Stark ångest kommer och går men brukar inte vara så länge varje gång.
Dina föräldrar verkar inte riktigt förstå dina problem och hur stark din ångest blir. Kanske kan du be dem läsa lite om panikångest så att de bättre förstår dig? Jag bifogar en artikel om tvång.
Eller kan du visa dem detta brev? Kanske kan du ta kontakt med skolpsykolog/skolkurator och be de prata med dina föräldrar och hjälpa er ta kontakt med BUP. För jag tycker att du och dina föräldrar ska ta kontakt med BUP och berätta om dina problem. Det är bra om du kan få hjälp så fort som möjligt och att både skolan och dina föräldrar förstår vad för slags problem du har så att dom kan hjälpa och stödja dig på ett bra sätt.
Lycka till!