Får panik av stressen i skolan
Hej jag är 11 snart 12 och har panikångest,får panikattacker varje dag och det beror på skolan har jättemycket stress och behöver hjälp men vågar inte säga till någon, vad ska jag göra för att detta ska sluta hjälp mig 😭
Vanessa

BUP svarar:
Hej Vanessa!
Du har helt rätt när du inser att du behöver hjälp. Jag håller med dig om det! Du känner dig så mycket stressad av skolan  att du får "panikattacker" som du skriver.
Om man känner det som du, brukar det handla om något som heter "prestationsångest". Människor som har just denna typ av ångest ställer vanligen jättehöga krav på sig själva, men de tror att det är andra, alltså skolan, lärarna,  kanske föräldrarna som har dessa alldeles för höga förväntningar på en. Fast ofta är det man själv som har dessa höga krav på sig själv.
Ofta får man panik av sina egna krav på sig själv och tycker att man är "dålig" om man inte presterar så bra som man förväntar sig av sig själv. Det är klart att man då mår dåligt. Men det måste inte vara så.
Du behöver inte skämmas för att du har detta problem. Det är många ungdomar som kämpar med samma typ av ångest. Det du behöver göra att tala med en klok vuxen som hjälper dig att se vad som är rimligt och realistiskt och vad som är helt orimliga krav och förväntningar.
Min första fråga är: vet dina föräldrar om hur du mår och hur stressad känner du dig?
Nu, när jag skriver att du inte behöver skämmas för det (för det är ju ett vanligt problem) kan du då tänka dig att tala med mamma eller pappa, eller någon annan i familjen som stöttar dig?
Det är oftast bäst att tala med någon som står närmast ifall man behöver hjälp och stöd för att ta itu med det som känns svårt i livet.
Men om du ändå tycker att du inte kan få hjälp hemma måste du omgående vända dig till skolkuratorn, skolsköterskan eller till en lärare du har förtroende för och berätta hur du har det.
Alla vuxna i skolan vet om att vissa ungdomar ställer alltför stora krav på sig själva, du är inte den första och inte heller den sista som talar om det med dem. Du kommer att få hjälp att hantera dina tankar och känslor och sluta känna dig stressad till panikens gräns.
Som ett steg på vägen till att söka samtal, som jag föreslagit, kan du också chatta anonymt och få mer uppmuntran på nätet om du går in på tjejzonen.se.
Hjälpen är närmare än du tror. Följ mina råd och läs också de länkar jag bifogar här nedan!