Vågar inte söka hjälp
Hej bup jag är 13 år. Jag har en hel del problem med självskada men jag pallar inte va skolan längre lärarna frågar mig alltid hur jag mår bra och varför bryr de sig om mig.
Jag önskar att jag Kunde prata med en viss lärare men de ringer ju fan bup och soc. Jag har inget värde och jag hatar mitt liv asså vad ska man saga. Min kompis säger att jag borde prata med en vuxen men ja vill inte det. De blir ändå för oroliga och sen så hatar jag att folk bryr sig om en. Jag får jätte mycket ångest över tusen saker men det hjälper inte att gå hos en psykolog. Men får ofta ångest när jag bara ska fråga en lärare om hjälp. Jag har typ sömnproblem för bruka somna typ 11-4 ibland men då skär jag mig eller så lyssnar jag på music men tror du att min lärare skulle ringa soc om jag berättade?
Men ingen borde bry sig och ni behöver inte svara om ni har för mycket saker att ta er an med jag vill inte slösa bort er tid. Jag tror alltid att jag slösar bort folks tid...
Vill hänga mig i ett träd...

BUP svarar:
Hej!
Vill först och främst skriva med de största bokstäverna som finns:
Du SLÖSAR inte bort någons tid. Du är VIKTIG och det är därför det finns vuxna och kamrater som tycker att du är betydelsefull och som bryr sig hur du mår och hur du har det.
Det är bra att vi bryr oss om varandra. Hur skulle vårt samhälle se ut om vi inte skulle visa omtanke och kärlek mot varandra? Känn att du får ta plats. Att det inte är något problem om du berättar att du har en del problem du skulle behöva hjälp med att bli av med.
Om din lärare skulle tycka att det vore en bra idé att kontakta barn och ungdomspsykiatrin eller socialtjänsten, skulle det vara för att det finns en önskan att du ska ha det bra. Att ha det bra och må bra.
Om hen kommer göra det kan jag omöjligt veta för det beror på vad du kommer att berätta.
Din kompis är orolig och tycker att du ska prata med någon vuxen. Din lärare kanske tänker likadant.
Jag tänker att du är VÄRD att må bättre och att få hjälp. Samla mod och ta hjälp!
Om du läst frågor och svar på vår hemsida är det ett återkommande råd från oss att prata med någon vuxen om hur läget är, vad du är ledsen över, vad du är orolig för och vad du tycker är svårt. Du beskriver problem med din sömn, din ångest och att du gör dig själv illa.
Du skulle behöva få hjälp med att sova bättre, hantera din ångest bättre - utan att göra dig illa - och att klara av att be din lärare om hjälp för att ta ett exempel du skrev om i ditt brev. Det verkar finnas en hel del annat som du är orolig för.
Om du inte är redo att träffa en psykolog eller kurator på ett samtal, är mitt tips att du kontaktar Bris och chattar istället. Chatten kan också ge dig bra hjälp och vara ett mjukare första steg. Du kanske kommer känna att det här gick ju bra. Ungefär: nu börjar jag känna mig redo att ta kontakt med min skolkurator eller någon annan.
Glöm inte bort att du är viktig.
Ta hand om dig