Vill sluta skära mig och samtidigt inte
Hej.
Jag är 13 snart 14 år gammal och har självskadebeteende, jag vill sluta med att skära mig på armarna och benen men samtidigt ändå inte, vet inte riktigt hur de går ihop. Min mamma vet om att jag har självskadebeteende och har haft de lite över ett år nu och kan verkligen inte sluta men vill inte sluta heller.
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Du vill sluta skära dig och samtidigt inte. Det kan kännas konstigt att man vill två så motsatta saker samtidigt, men egentligen är det inte så konstigt.
Du vill skära dig för att det fyller någon sorts funktion för dig. Kanske för att du, när du skär dig, kan koncentrera dig på smärtan som du själv orsakar dig och inte behöver tänka på annat som är svårt och smärtsamt och som är svårt för dig att påverka.
Och samtidigt vill du inte ha det så här. Du vill sluta. Och det är något bra.
När du skär dig kan det kännas som en lättnad. Men det är en lättnad för stunden. Snart behöver du göra det igen. Och igen.
Det kan vara svårt att sluta alldeles på egen hand. Man kan behöva stöd av att tala med någon. Det är bra att din mamma vet om att du skär dig. Kanske kan hon hjälpa dig att få kontakt med någon som du kan tala med?
Din mamma kan kontakta  Första linjens barn och ungdomspsykiatri via vårdcentralen. Där finns psykolog eller kurator. Eller du kan själv vända dig till skolkuratorn eller ungdomsmottagningen i din kommun.
Men vänta inte. Försök göra det nu!