Missar skolan för mycket
Jag missar skolan väldigt mycket och går typ bara 2-3 gånger i veckan. Det ger mig väldigt mycket ångest att missa skolan men jag får också ångest när jag går till skolan. Jag tycker att det är jobbigt på lektionerna att sitta och lyssna så länge och det värsta som finns är när jag måsta sitta och prata med någon/några i klassen. Anledningen till att jag inte går till skolan brukar variera. Ibland är det på grund av vilka kläder jag ska ha på morgonen och jag kan testa flera olika klädesplagg innan jag hittar något bra och ifall jag inte hittar något jag känner mig bekväm med så går jag inte. Andra gånger brukar jag oftast gå på morgonen sedan gå hem på lunchen för att äta (då jag tycker att det är för högljutt i matsalen och jag bor väldigt nära) men ibland händer det att jag stannar hemma. När det är något jobbigt som händer efter lunchen tex samtala så får jag idéen av att jag KANSKE ska stanna hemma beroende på hur jag känner men när jag tänker så blir det svårt att bestämma sig för att gå för att min hjärna har redan inbillat sig att jag ska stanna hemma och när jag inte blir så för jag typ panikångest och börjar gråta och få svårt och andas. Jag skulle vilja veta hur det hade kunnat vara enklare att gå i skolan och hade blivit väldigt glad för svar.
Ella

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Vad bra att du skrev till oss. Vi vet att det kan kännas jättejobbigt när det blir svårt att gå till skolan. Det brukar kunna bli som du beskriver. Att det blir svårare och svårare. Att man tänker ut fler skäl till varför man inte ska gå till skolan.
Jag vet inte hur länge det har varit på det här viset för dig. Har det alltid varit svårt för dig att komma iväg hemifrån? Efter som du skriver till oss förstår jag det som att du skulle vilja att du kunde gå till skolan och kanske inte känna dig utanför.
Är det någon vuxen som vet om hur svårt du har det och hur du tänker? Har du pratat med dina föräldrar om hur du tänker och känner? Jag undrar också om inte skolan har pratat med dig och dina föräldrar. Jag tycker att du skall försöka prata med dina föräldrar om det du skriver till oss. Du kanske också kan visa dem brevet du skrivit till oss.
Då kan ni sedan tillsammans prata med skolan om hur du ska få hjälp så att du kan gå i skolan som vanligt. Det här är sådant skolan brukar hjälpa till med. Jag skulle tro att du inte är den enda elev som tycker det är svårt att gå till skolan så jag tror att din skola nog är vana vid sådana bekymmer. Om du och dina föräldrar berättar för skolan hur du har det så kommer ni nog att få träffa din mentor, kuratorn, skolsköterskan och kanske en skolpsykolog.
Då kommer ni kunna planera tillsammans vilken hjälp du behöver och vilka nästa steg blir mot att du ska komma tillbaka till skolan. Och också hur du och ni kan förstå hur det kommer sig att det har blivit så svårt för dig. Om det känns alltför svårt kanske du kan fundera på om det finns någon vuxen på din skola som du kan känna lite förtroende för och som du kanske skulle kunna börja prata med.
Då kanske du kan få hjälp av den personen att prata med dina föräldrar så att ni sedan kan komma igång med att prata om hur du ska kunna få hjälp så att du kan gå i skolan utan så mycket oro.
Lycka till!