Jättesvårt att tala om mina känslor
hej,
jag är 17 år och mår väldigt dåligt just nu. Jag känner att jag måste prata med någon som kan hjälpa mig men problemet är att jag inte vill berätta för mina föräldrar samt att jag inte riktigt vet varför jag mår såhär. Jag tror det har med att jag är väldigt dåligt självförtroende och det känns som allt runt omkring mig går skitdåligt. har jättesvårt att prata om mina känslor så håller allt inom mig, det enda som hjälpt mig innan var fotbollen men nu går det dåligt och nu är allt skit.
jag vet inte vad jag ska göra och behöver tips...
M

BUP svarar:
Hej!
Så här kan det verkligen kännas ibland. Man känner att man mår dåligt men förstår inte riktigt vad det är. Då kan det vara till stor hjälp att tala med någon. Och du är klok som känner att du behöver det.
Du säger att du inte vill berätta för dina föräldrar om hur du mår. Och att du har jättesvårt att tala om känslor. Kanske är du inte van att tala om känslor för att ni inte gjort det hemma så mycket? Kanske har dina föräldrar själva svårt att tala om känslor?
Det betyder i så fall bara att du är ovan, inte att du inte kan. Det kan kännas konstigt när man börjar försöka beskriva vad man känner. Men det går bättre efter hand. Och den man talar med kan förstå att det är svårt.
Det vore ändå bra om dina föräldrar fick veta hur du mår. De kanske kan ge dig stöd och hjälpa dig till någon att tala mer med. Kanske då till Första linjens barn och ungdomspsykiatri via vårdcentralen eller till BUP.
Men om det inte känns möjligt att tala med dem så kan du själv vända dig till skolkuratorn eller till ungdomsmottagningen i din kommun.
När man talar med någon blir det lättare att se på sin situation på nya sätt. Det kan bli mer begripligt varför man mår som man gör. Och man kan lättare se vad man behöver för att må bättre igen.
Vänta inte! Gör det nu.
Lycka till!