Vill gå ner i vikt utan att mamma får reda på det
hej. jag är en tjej på 13 år och vill gå ner i vikt. Varje gång jag ser min kropp vill jag bara spy för att jag är så tjock. Jag är 166 cm och väger xx. varje gång jag försöker att inte äta tvingar mamma i mig mat. En gång hade jag inte ätit på tre dagar och när mamma fick reda på det tog hon tag i min mun och tving i mig mat fat att jag vägrade äta. Varje gång jag äter nått så får jag panikkkkkk och det är som att min kropp dras till toan och jag kräker ut maten jag ätit, hjälp mig hur ska jag ner i vikt utan att mamma får reda på det?
Belle

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Jag blir lite orolig när jag läser ditt brev. Du skriver att du låter bli att äta under flera dagar och att du vill kräka ut maten du ätit. Det låter som du har eller är på väg att få en ätstörning och att du inte riktigt förstår riskerna med att äta på det sättet du gör. Ätstörningar handlar mindre om vikt och mer om känslorna och fixeringen kring mat, kroppen och träning.
Det är bra att känna till riskerna om du vill gå ner i vikt så att du inte gör på fel sätt och skadar dig och din kropp. Du kan läsa mer om detta på UMO och KÄTS. Kanske kan du chatta på Ätstörningszonen om du vill veta mer?
Samtidigt verkar du och din mamma vara invecklade i en kamp om maten - där hon vill att du ska äta och du vill på något sätt gå ner i vikt utan att hon vet om det. Kanske är hon väldigt orolig för dig och försöker få dig att äta? Men det viktiga är ju att du själv kan äta vanliga mål. Kan du det?
Men jag tänker att det nog kan bli ganska jobbigt både för dig och din mamma om ni har olika tankar om och hur du ska äta. Kanske kan ni båda söka hjälp på vårdcentralen där ni båda kan få hjälp med ert gemensamma problem. Eller kanske ska du gå till din skolsyster och prata med henne om din önskan att gå ner i vikt och höra vad hen tycker.
Lycka till!