Vill söka hjälp för social fobi, men är rädd att inte bli tagen seriöst
Jag är en 17 årig tjej och jag tror jag har social ångest. Jag vill söka hjälp för det för jag tycker det är jätte jobbigt och det är så mycket saker jag önska jag kunde göra som att skaffa nya vänner, kunna gå på en vanlig fest utan att behöva bli jättefull för att jag inte ska stå i ett hörn och ha ångest, eller gå på dejter. Min största dröm är att kunna göra all dom här sakerna, och jag vill söka hjälp för det, men är rädd att jag kommer bli skjuten åt sidan eller att jag inte ska bli tagen seriöst och att någon kommer säga att jag inte har social ångest så det går inte att hjälpa mig. Jag är också rädd för att den jag pratar med ska tycka att jag bara vill ha uppmärksamhet jag vill inte sitta där och känna mig konstig eller dömd. Jag vet inte vad jag ska göra. Jag vill söka hjälp men är rädd för vad som kan hända om jag gör det.
Jag har också trichotillomani som jag sökt hjälp för men det var mycket lättare för att man ser på en gång att jag har den diagnosen fysiskt på grund av hårförlust mm det skulle jag aldrig kunna ljuga fram. Med social ångest känns som att man kommer tro att jag ljuger och bara vill ha uppmärksamhet.
E

BUP svarar:
Hej!
Du beskriver att du har svårt att känna ditt värde i samspelet med andra människor. Du väntar dig inte att bli sedd eller uppskattad för den du är. Och det hindrar och påverkar dig och ditt liv mycket.
Du är klok som känner att du behöver hjälp så att ditt liv blir lättare. Men dina svårigheter att tro att du kan bli sedd gör det svårt för dig också att söka hjälp. Du är rädd att dina svårigheter inte ska tas på allvar eller att det inte ska vara möjligt att hjälpa dig.
Men försök komma ihåg att anledningen till att du tänker så är just dina svårigheter att tro på ditt eget värde i förhållande till andra.
Vad du måste göra är att våga söka hjälp fastän du är rädd! I ditt brev till oss har du kunnat beskriva dina svårigheter på ett genuint och trovärdigt sätt. Det är lätt att bli berörd av det du skriver och att förstå att du behöver hjälp med det som är svårt.
Försök att inte tänka för mycket på om du har en viss diagnos eller inte. Beskriv det som är svårt för den du talar med. Det räcker. Oavsett vad man kan kalla dina svårigheter för behöver du stöd av någon för att det ska bli bättre för dig.
Så hur ska du göra för att få hjälp? Vet dina föräldrar om hur du har det? Det är bra om de får veta så att de kan ge dig stöd som föräldrar och hjälpa dig till någon att tala mer med.
Eftersom du haft kontakt för trichotillomani så kan du kanske vända dig dit igen? Eller tillsammans med dina föräldrar till Första linjens barn och ungdomspsykiatri via vårdcentralen eller till BUP.
Själv kan du kontakta ungdomsmottagningen i din kommun eller skolkurator/skolpsykolog.
Gör det fastän du är rädd, det går att få hjälp så att du mår bättre!