Mamma säger nej till utredning
Hej! Jag e en tjej på 11 snart 12 år, o jag skulle vilja göra en utredning på nån diagnos. Men min mamma tycker inte de. Jag har svårt att konsertera mig, inte bara i skolan utan hemma oxå, jag har svårt att sitta still, blir arg lätt, har svårt att skaffa vänner, säger saker o tänker efter sen vad jag har sagt, stör mig på om nått e fel osv. Så här har de vart sen jag va ca 8, då alla i min klass låg före i allt i skolan, kunde konsertera sig, o sitta still längre än va jag kunde. Har även panikångest, socialfobi o självskadebeteende. Har haft de sen jag va ca 10 år. Jag har alltid sen skolan började i 6 års tyckt att de är nått fel på mig. Kan man göra en utredning utan att min mamma får veta nått eller måste en förälder veta när man gör en utredning? Tacksam för svar

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Det är så att föräldrarna måste vara med och tycka att det okej att göra en utredning. Är det någon lärare eller mentor som har pratat med dig eller dina föräldrar någon gång om att du verkar ha svårt med koncentrationen eller uppmärksamheten?
Om det inte är det kanske du skulle pröva att prata med din mentor om hur hen tänker. Om din mentor tycker att du verkar ha svårt att koncentrera dig och att du verkar ha det svårt med vänner, ångest och andra saker kanske mentorn kan hjälpa dig att prata med din mamma. Då kan ni tillsammans prata om det är så att du har det extra svårt i skolan med de saker som du skriver om.
Du kan också fundera över om du inte kan gå till skolkuratorn och berätta om det du har skrivit till oss om. Jag tycker att det är viktigt att du får prata med någon vuxen du har omkring dig för att få hjälp med att förstå vad som händer med dig och också om hur du skall komma vidare. Hur du ska prata med dina föräldrar och om du behöver hjälp med att prata med dina föräldrar. Det kanske kan vara bra att få höra hur någon annan ser på dig. Om de ser samma saker som du märker och känner.
Du har rätt att få hjälp och stöd i skolan även om du inte har någon diagnos.
Lycka till!