Börjat med medicin, men mår sämre igen
Hej är en tjej på 15 år som har nu varit på Fluoxetin i typ en och en halv månad. I början var det bra, jag kände att jag hade mer energi men har blivit mer emotionellt instabil. Gråter nästan varje dag och vill fortfarande dö. Min ångest har också blivit värre. Har två månader kvar till nästa tid om medicinen men jag vet inte vad ja ska göra tills dess :(

BUP svarar:
Hej!
Så himla kämpigt du har det när du känner dig så här väldigt ledsen så att det känns så jobbigt att du vill dö. Det var bra att du hörde av dig kring vad du kan göra för det det här ska du inte bära på ensam.
Du berättar att du har fått börja med behandling med en antidepressiv medicin, Fluoxetin och att det kändes bra i början men nu är det värre igen. Jag håller helt med dig om att 2 månader till nästa besök är för lång tid för dig att vänta med att ta upp det här.
Det första som du kan göra att berätta för dina föräldrar att du mår sämre igen och så att de kan hjälpa till med att ringa till din mottagning och berätta om hur det ligger till. Att du nu mår sämre igen är egentligen inte ovanligt eller något konstigt, så du behöver inte alls vara orolig för att ta upp det. Ofta behöver man få träffa läkare flera gånger om sin medicin innan man vet om den behandlingen hjälper på längre sikt.
När dina föräldrar ringer din mottagning så kommer ni kunna ta upp era frågor och få rådgivning kring det och vad du behöver här närmast.
Jag vet inte om du och din läkare redan har diskuterat olika saker som man kan få hjälp med i behandling? Det vanliga är också att ungdomar kan få hjälp med behandling via samtal, utöver medicin. Är det något som du har funderat på om du skulle vilja ha hjälp med?
Många gånger så är samtalsbehandlingen en viktig del i att känna att man kan få stöd och hjälp med förklaring kring hur man mår. Många tycker också samtal är bra hjälp till att förstå sig själv och hur man kan påverka sina känslor och reaktioner så saker kan kännas bättre igen.
Om du skulle vilja få hjälp med samtalskontakt (vilket du också har rätt att få hjälp med) så skulle du kunna säga det till dina föräldrar. Då kan de även hjälpa till och ta upp det med din mottagning där du får medicinen.
Om det är så att du har svårt att prata om dessa saker med dina föräldrar så kan du vända dig till din skolkurator eller din skolsköterska och berätta att du mår sämre. Då kan de hjälpa till att prata med dina föräldrar om det, och de kan också hjälpa till att kontakta din mottagning.
Jag skickar också med lite information från BUP om olika behandlingar som du kan läsa om du vill.
Varmt lycka till!