Vill bara slippa må dåligt över en felaktig diagnos
Hej , hur hur blir man av diagnostiserad med asperger och adhd. Diagnoser är felaktiga. Jag fick de när jag har liten, runt 8. Jag hade sociala problem och var allmän konstig. Diagnoserna begränsar mig. Jag vill bara slippa må dåligt över en felaktig diagnos. Jag har inga svårigheter som jag bör ha enligt diagnoserna. Jag provade att gå till en vårdcentral , men de dumförklarade mig. Det kändes hopplöst, jag läste av situation och insåg att läkaren inte var öppen för att förstå mig. Jag är duktig på att känna av andra människor ,jag känner av om någon har outtalade avsikter , låtsas vara trevlig.  Jag analyserar kroppspråk , tonläge , ord val och annat. Dock brukar jag överanalysera. Antar att de inte är ett tecken på asperiger.
A

BUP svarar:
Hej A!
Det generella svaret på din fråga är att ja, man kan bli av med en diagnos eller diagnoser som man tidigare fått, om symtomen och svårigheterna som var grunden till diagnosen inte längre finns kvar.
Om du skrollar lite bland "tidigare frågor och svar" på denna sida ser du att du inte alls är ensam om att vilja bli av med en diagnos som inte längre känns aktuell.
Jag måste säga att reaktionen av läkaren du mötte på vårdcentralen är mycket förvånande. Grundprincipen är att en neuropsykiatrisk diagnos (och även andra diagnoser) som ställs i barndomen är en "färskvara". Barn utvecklas på alla sätt och i alla funktioner och ett problembeteende eller en svaghet kan försvinna just tack vare utvecklingen.
Du har helt rätt i att en diagnos kan kännas både begränsande och obehaglig att dras med när man inte har de svårigheter som diagnosen beskriver.
Du har fyllt 18 år och det betyder att du inte kan komma tillbaka till BUP för en ny bedömning.
Mitt förslag är att du tar kontakt med den vuxenpsykiatriska mottagning du tillhör och som du hittar om du går in på 1177 Vårdguiden.
Du har rätt till att få en förnyad bedömning utifrån hur du mår och fungerar idag - inte minst för du var så liten när dessa diagnoser ställdes. Det finns igen anledning att hålla fast vid en diagnos om och när symtomen inte längre finns kvar.