Kan aldrig sitta still och jag pratar väldigt fort
Hej, jag tror jag kan ha adhd t.ex jag kan aldrig sitta still jag pratar väldigt fort och om nån inte hörde och jag måste säga igen så blir jag bara arg jag har stora koncentration problem men skolan märker inget jag får inga direkta ”problem” tydligen för jag ljuger om att jag gör uppgifter och så. Missar lätt detaljer om jag inte är intresserad och jag kan börja tänka på brandutgångar om nån pratar om McDonalds och sån. Min mamma säger att hon tror att jag kan ha det men tar inte itu med nått. Kan man inte få diagnosen ifall skolan inte märker nått? Och ska jag sluta ljuga i skolan att jag klarar allt isåfall för min rastlöshet ger mig andra problem tacksam för svar
Sue

BUP svarar:
Hej!
Jag vill börja med att ge dig beröm för att du är klok och har en massa bra funderingar. Bland annat funderar du på om det skulle vara bättre om du slutar ljuga. Du är inne på rätt spår där.
För att du ska få rätt hjälp i skolan är det viktigt att sanningen kommer fram. Så du behöver berätta för din mentor vad du får kämpa med i skolan. Till exempel att du har svårt att sitta still och att koncentrera dig på lektionerna. Speciellt ämnen som du inte är så intresserad av.
Du misstänker att du har ADHD. Din mamma tror också det, men tar inte tag i detta. Det är bra att hon håller med, men det är klart att det skulle varit bättre om hon var mer aktiv och pratade med skolan. Ansvaret ska ju inte ligga på dig som är 12 år men det du kan göra är att vara ärlig och berätta för din mentor eller skolsköterskan att du misstänker att du har ADHD.
Fråga mentorn eller den lärare som känner dig bäst om hen har märkt att du kan ha svårt att sitta still och har svårt att koncentrera dig.
Kraven i skolan höjs ju för varje årskurs, så om du tycker att vissa saker i skolan börjar bli för svåra är det bra att skolan får veta om detta redan nu.
Försök få stöd av skolan och prata med din mamma igen. Berätta för skolan att din mamma misstänker ADHD, men att hon inte gjort något åt detta. Skolans beskrivning hur det fungerar för dig är viktig att ha med sig om man ska göra en ADHD utredning.
Innan man får en diagnos eller startar en utredning kan skolan fundera på om det går att göra förändringar så att undervisningen skulle fungera bättre för dig.
Du kanske skulle behöva fler korta instruktioner av lärarna, kanske få möjlighet till flera korta rörelsepauser.
Första steget är att prata med skolan. Om du tycker det känns svårt får du be din mamma om hjälp.
Lycka till.