Ångest över vikten börjar ta över
Hej!
Jag är en tjej på 16 år ska snart fylla 17. Jag har sedan jag var liten haft problem med magen bland annat ibs och magkatarr vilket gjort att min vikt gått väldigt mkt upp och ner. I vissa perioder har jag knappt ätit medans i andra äter jag väldigt mycket och bra. I början av förra året vägde jag runt XX och är 160 då åt jag väldigt väldigt lite och tränade väldigt mycket vilket jag alltid gjort hållit på med många idrotter. Medans jag idag väger mer och är lika lång och tränar nästan mer 7-10 pass i veckan om inte mer ibland, äter dock mer och kan unna mig godsaker oftare vilket jag ALDRIG gjorde förut då jag fick ont i magen av att äta de. De går verkligen upp och ner med vikten från dag till dag och vecka till vecka, får väldigt mycket ångest utav detta då jag alltid varit smal men börjat känna mig större nu, aldrig vägt så mkt som jag gör idag.När jag vägde lite vilket jag gjorde ett bra tag lärde jag mig att de va så jag såg ut, och började tycka om det folk tyckte jag var fin har alltid varit mobbad förut men började få mer bra kommentarer då, så nu när jag börjat gå upp i vikt känner jag mig obekväm känns fel att ja blivit större gillar det verkligen inte. Men är verkligen rädd att hamna i en ätstörning på grund av mina tankar vet inte vad jag ska göra. Tänker på detta varje dag vill inte gå upp mer i vikt. Ångest börjar ta över, försöker att tänka på vad jag äter och äta mindre men de är så svårt då jag är hungrig ofta eftersom jag tränar så pass mkt och äter jag inte orkar jag inte träna. Vad ska jag göra för att slippa ångesten över min vikt, är jag överviktigt? Tacksam för svar!
Har jag en ätstörning eller vrf får jag så mkt ångest över min vikt?

BUP svarar:
Hej!
Jag tycker du för fram många kloka tankar om dig själv och ditt bekymmer kring att vara upptagen av tankar och känslor kring din vikt och vad du äter.
Du gör helt rätt när du ser till att du äter regelbundet och vanliga måltider. När du idrottar och tränar så här intensivt som du gör, så är mellanmål även helt nödvändiga utöver frukost, lunch och middag för att du ska må bra.
Din utmaning som du skulle behöva jobba vidare med, verkar uppstå när du får mycket oro för vikten och negativa känslor om dig själv och som ett led i det börjar minska på maten i perioder.
Då finns det nämligen en risk att den här ångesten mer kan börja leda dig in i större problem med maten.
Så att du försöker vara lika noggrann med att äta regelbundet som med att träna är alltså ett viktigt skydd mot att problemen och din ångest inte ska bli värre på sikt.
Med tanke på din intensiva träning och din oro över vad som är ett bra sätt för dig att äta på, så skulle du kunna vända dig till en dietist och få hjälp med kostråd kring dina måltider.
Du berättar också om att du varit mobbad förut. Det är verkligen ledsamt och beklagligt att höra att du blivit utsatt för det. Man vet också att mobbing och negativt bemötande verkligen kan tära på självkänslan och sätta djupa spår.
Jag vet inte hur du tänker om det nu - men det är väldigt vanligt att mobbing  senare kan bidra till att man på olika sätt hamnar i självtvivel och får ångest över sig själv.
Så både utifrån att du kämpar med att hantera din ångest kring mat och vikt - men även att du gått igenom jobbiga saker tidigare - är alltså något som du skulle kunna få bra hjälp för och bearbeta genom en samtalskontakt.
Om du skulle vilja börja prata med någon om det här du kämpar med så skulle du kunna vända dig till ungdomsmottagningen. Där finns erfarna ungdomsbehandlare och kuratorer som hjälper till med samtalskontakt.
Lycka till!