Sedan 4:an har jag tänkt mycket på min vikt och maten
Hej jag är en tjej som snart är 14 år gammal. när jag var liten så blev jag kallad fet och ful även fast jag var smal. sedan 4 an har jag tänkt mycket på min vikt och maten jag äter. tex jag äter inte frukost eller lunch och knappt nån middag. jag har märkt att jag har gått ner i vikt och då blir jag glad men känner större press på att bli smal. Mina kompisar brukar snacka om hur mycket dem väger och det får mig alltid att må dåligt. jag vågar inte prata med nån men vad ska jag göra? Jag känner mig ful tjock och äcklig varje dag som att alla kollar på mig och tycker att kag är fet
anonym

BUP svarar:
Hej!
Jag blir alltid ledsen och arg när vi till vår frågelåda får brev med berättelser där unga tjejer blivit kallade för nedsättande ord och blivit kritiserad för sin vikt och sitt utseende. Det kanske händer samma sak för killar, men de brukar inte skriva brev om detta.
Vem det än händer så är det inte bra att någon tar sig friheter att kritisera och ha åsikter om någon annans unika utseende.
Att minnena från mobbingen sedan lämnar spår, hänger sig envist kvar och blir som en sanning, är illa. Som i ditt fall blev du kallad fet och ful. Nu står du framför spegeln och har svårt att gilla dig själv. Orden och minnena kanske kommer tillbaka. Du tänker mycket på din vikt och det du stoppar i dig. Ditt yttre blir viktigare än insidan. Du blir glad när du gått ner något kilo men pressad av att bli smal.
Du kanske också är orolig för ifall du är för fixerad runt din mat och håller på att utveckla en ätstörning?
Mitt råd till dig är att söka upp din skolsköterska för att samtala med henne om detta. Samtala om din upptagenhet runt din vikt och att du hoppar över måltider. Skolsköterskan får göra en bedömning om du behöver mer hjälp och insatser.
Om du skulle behöva är även skolkuratorn ett bra alternativ, men då handlar det mer att arbeta med din självbild, hur du ska kunna börja uppskatta dig själv. Både ditt inre och ditt yttre. Hitta sätt att skydda dig och att stärka dig själv då du får taskiga kommentarer.
Det är naturligtvis inte lätt som tonåring och tjej att stå emot. I reklamen som vi ser överallt visas fotomodeller som är "perfekta". Mycket reklam riktar sig direkt till tjejer i tonåren vilket är en köpstark grupp som gillar shopping. Influensers visar upp produkter de fått för att marknadsföra och de ser lyckliga och fräscha ut.
Det var bra att du skrev till oss och jag tycker att du ska ta chansen att i första hand prata med din skolsköterska och din kurator om dina svårigheter.
Ta hand om dig och lycka till.