Vill sluta att skära mig
Hej! Jag är en trettonåring tjej och jag har börjat skära mig😒 Hur kan man få stopp på detta? Vågar inte berätta detta för min familj eller någon på skolan.

BUP svarar:
Hej!
Det är jättebra att du frågar hur du kan få stopp för att du skär dig. Att bestämma sig att sätta stopp är det viktiga första steget. Utan en sådan vilja kan man förstås inte göra speciellt mycket.
Men du har din vilja och det är alldeles utmärkt. Det är nämligen en nödvändig, men  inte tillräcklig förutsättning för att nå målet att inte skada sig.
Den andra förutsättningen är att man börjar prata. Att du hittar någon att prata med om det som får dig att känna behovet av att skära dig. Vad händer i ditt liv? Vad fattas i ditt liv? Vad är det som gör dig ledsen eller som du får ångest av? Vad är det som smärtar i din själ som du försöker ersätta med smärta i kroppen?
Jag vet att du inte kan svara på dessa frågor men det är dessa frågor du till och börja med behöver reda ut med hjälp av en vuxen. Vi vet att självskadebeteende är ett sätt att hantera svåra känslor och tankar. Den kroppsliga smärtan kan kännas lättare att hantera än det som känns jobbigt inuti. Speciellt om man ibland inte ens själv kan  sätta ord på vad det är som är så jobbigt. Bara för att hitta dess ord kan man behöva en bollplank, en samtalspartner till.
Du säger att du inte vill prata med någon i din familj och inte heller vill prata med någon i skolan. Jag förstår att du inte vågar berätta för dina föräldrar och har svårt att tänka dig att gå till kurator eller skolsköterskan.
Ändå vill jag att du prövar tanken: är det helt uteslutet att dina föräldrar skulle förstå dig och hjälpa dig? Skulle de bli bara arga? Eller kanske efter att de har blivit upprörda ändå vill ställa upp för dig och söka hjälp med dig tillsammans?
Bara testa tanken!
Vad är det sedan som gör att du inte vill prata med någon på elevhälsan heller? Kuratorer i skolan möter ju många ungdomar med samma problem som du har.
Du är långt ifrån ensam om det, du behöver inte skämmas för det. Kuratorer vet att självskadebeteende är en sorts smärtlindring i stunden.
Problemet är att det inte hjälper i längden utan snarare riskerar att problemen blir värre och mer komplicerade.
Jag vill uppmuntra dig att du provar den vägen också. Det svårt att sluta med självskadebeteende helt på egen hand - även om det förekommer i vissa sällsynta fall. Men det kan ta längre tid och jag vill inte att du i onödan förlänger ditt lidande.
Om du absolut inte vill tala med någon i familjen eller i skolan rekommenderar jag dig att du vänder dig till ungdomsmottagningen.
Behandlarna där har också stor erfarenhet av att hjälpa ungdomar som skär sig.
Om du tycker att det är ett jättestort steg för dig att överhuvud taget träffa någon ansikte mot ansikte, kan du även chatta anonymt om dina problem,  till exempel på tjejzonen.se eller på bris.se.